BMW Malaysia dan Childline Foundation anjur kempen ‘From Day One’ – advokasi kerusi kanak-kanak

Menerusi program, ‘BMW Safety 360° Programme’ edisi kelima, BMW Malaysia telah menjalin kerjasama dengan Childline Foundation – sebuah organisasi bukan bermotifkan untung yang bermatlamat untuk memberi kesedaran dan pendidikan mengenai keselamatan kanak-kanak, untuk melancarkan kempen ‘Dari Hari Pertama’ (‘From Day One’). Kempen tersebut berhasrat untuk menaungi kepentingan kerusi kereta kanak-kanak, terutamanya untuk kelahiran bayi baharu.

Dengan sokongan Chicco Malaysia, BMW Malaysia akan menghadiahkan set kerusi kereta ini kepada enam bayi yang pertama dilahirkan pada Hari Bapa di Hospital Putrajaya. Ibu bapa bayi-bayi berkenaan juga akan mempelajari amalan yang betul berkaitan keselamatan kanak-kanak daripada konsultan keselamatan penumpang daripada Childline Foundation. Sesi perkongsian tersebut akan meliputi kriteria pemilihan kerusi kereta kanak-kanak yang wajar, kaedah pemasangan yang betul, serta kitaran hidup kerusi khas berkenaan.

Harald Hoelzl, Pengarah Urusan BMW Group Malaysia berkata, “Sejak tahun 2015, BMW Safety 360° Programme telah beriltizam untuk menaungi nilai-nilai keselamatan bagi pemandu, penumpang serta pengguna jalan raya. Melalui kempen ‘From Day One’, kami berharap pihak ibu bapa menyedari betapa mustahaknya perlindungan seperti ini diberikan kepada bayi mereka sejurus mereka keluar dari hospital bersalin.”

Klik untuk besarkan

Sambungnya lagi, “Kami turut berharap untuk mendidik mereka tentang kaedah pemasangan dan penggunaan yang betul melibatkan kerusi kanak-kanak ini. Kepentingannya adalah sama seperti pemakaian tali pinggang keledar, agar tahap keselamatan setiap individu dapat dipelihara,” ujar Harald.

Menerusi kempen tersebut, BMW Malaysia dan Childline Foundation juga akan berkongsi informasi penting yang perlu diketahui oleh ibu bapa untuk memastikan anak-anak mereka selamat sewaktu perjalanan balik kampung masing-masing.

Sebelum ini, Menteri Pengangkutan Anthony Loke mengumumkan penggunaan kerusi kanak-kanak di dalam kenderaan bakal diwajibkan pada tahun 2020. “Sepatutnya, perancangan untuk mewajibkan pemasangan kerusi keselamatan bayi adalah pada tahun ini tetapi selepas perbincangan dengan Miros (Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia), kami dapati industri ini belum bersedia, tidak cukup bekalan, tidak cukup stok dan kami juga mahu memastikan kos (kerusi bayi) lebih mampu (untuk pembeli),” katanya.

BMW Malaysia dan Childline Foundation anjur kempen ‘From Day One’ – advokasi kerusi kanak-kanak

Sebagai pengetahuan, untuk kanak-kanak di bawah berat 25 kg (berat adalah ukuran lebih tepat berbanding usia) haruslah diletakkan di kerusi khas kanak-kanak (Kumpulan 0+, 1 dan 2, kerusi berkenaan diposisi menghadap belakang) dan bagi yang di bawah berat 36 kg pula boleh duduk di tempat duduk biasa dengan tambahan pemasangan booster seat atau booster cushion (Kumpulan 3) tetapi dalam masa yang sama pastikan dipakai tali pinggang keledar. Ini adalah satu keperluan, bukan sekadar pilihan.

Dan mereka juga perlu didudukkan di tempat duduk penumpang belakang, bukan di hadapan. Ini bagi menjauhkan mereka daripada beg udara hadapan yang akan terkeluar sekiranya berlaku kemalangan. Anda hanya boleh menempatkan kerusi khas kanak-kanak atau booster seat di tempat duduk hadapan sekiranya ada suis untuk mematikan beg udara di bahagian penumpang hadapan (tidak semua kereta didatangkan dengan fungsi itu), tetapi ini hanya pilihan terakhir (terutamanya jika bimbang si kecil anda mengamuk, meragam atau tantrum bila kena duduk seorang diri di belakang).

Malaysia merupakan salah satu negara yang menandatangani perjanjian World Forum for Harmonization of Vehicle Regulations WP 29. Salah satu peraturan yang Malaysia bersetuju untuk menggunapakai adalah peraturan United Nations Regulation 44 atau UN R44 iaitu Uniform Provisons Concerning the Approval of Restraining Devices for Child Occupants of Power-Driven Vehicles atau Child Restraint System (CSR).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required