Op Selamat 15 sempena Aidilfitri: Guna lorong kecemasan antara punca kemalangan – PDRM

Op Selamat 15 sempena Aidilfitri: Guna lorong kecemasan antara punca kemalangan – PDRM

Masih ramai lagi pengguna jalan raya mengabaikan larangan penggunaan lorong kecemasan terutamanya bila mahu mengelak kesesakan lalu lintas. Ia bukan sahaja boleh menyulitkan keadaan terutamanya jika berlaku kecemasan termasuk bila ada ambulans terpaksa bergegas untuk ke lokasi kejadian atau pun hospital. Malah memandu di lorong kecemasan juga boleh mengakibatkan kemalangan jalan raya.

Perkara ini dinyatakan oleh Pegawai Turus Operasi Lebuhraya Zon Tengah A Jabatan Siasatan dan penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman Asisten Superintendan Nasyrul Ridzuan Ab Razak berkata, kesalahan menggunakan lorong kecemasan dilihat sebagai penyumbang utama kemalangan dalam Operasi Selamat 15 (Op Selamat 15).

“Jika dilihat kepada fungsi lorong kecemasan adalah untuk digunakan pihak berkuasa bagi memberi bantuan kepada pengguna jalan raya yang berdepan masalah termasuk kemalangan. Namun, wujud segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab menggunakan laluan terbabit sesuka hati untuk kepentingan diri sendiri.

“Berdasarkan jumlah kemalangan maut direkodkan bagi tempoh 29 Mei hingga 10 Jun lalu, sebanyak tiga kes direkodkan dalam Op Selamat 15 membabitkan lorong kecemasan di Zon Tengah A meliputi Shah Alam, Selangor hingga Tanjung Malim, Perak.

Op Selamat 15 sempena Aidilfitri: Guna lorong kecemasan antara punca kemalangan – PDRM

“Jumlah itu meningkat sebanyak dua kes berbanding hanya satu kes kemalangan maut dilaporkan di zon ini pada Op Selamat 13 membabitkan lorong kecemasan,” katanya seperti mana yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Nasyrul Ridzuan berkata, peningkatan jumlah kemalangan maut membabitkan lorong kecemasan direkodkan di zon berkenaan amat membimbangkan kerana permasalahan itu boleh dibendung jika ada kesedaran dalam kalangan pengguna jalan raya.

“Dalam usaha mengelakkan kadar kemalangan semakin meningkat, seramai tiga pegawai dan 25 anggota ditugaskan bagi memastikan kelancaran lalu lintas serta memantau kesalahan dilakukan pengguna jalan raya termasuk menyalahgunakan lorong kecemasan.

“Kerjasama daripada orang awam amat diperlukan bagi mengatasi permasalahan ini dengan bertimbang rasa terhadap pengguna jalan raya lain selain melaporkan insiden penyalahgunaan lorong kecemasan yang berlaku di depan mata mereka kepada pihak berkuasa. Tanpa kerjasama ini, sukar untuk mengatasi masalah ini seperti kata pepatah, ‘bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat’,” katanya.

Op Selamat 15 sempena Aidilfitri: Guna lorong kecemasan antara punca kemalangan – PDRM

Katanya, orang ramai yang mempunyai maklumat berhubung penyalahgunaan lorong kecemasan diminta menghubungi Pusat Kawalan Trafik PLUS (Lebuhraya Utara-Selatan) di talian 03 78016666 atau hubungi hotline JSPT di talian 03 22734086 untuk tindakan lanjut,” katanya.

Dalam masa yang sama, setakat 10 Jun 2019, sebanyak 221 kematian akibat kemalangan jalan raya dicatatkan sepanjang Op Selamat 15 sempena Aidilfitri ini. Ketua Komunikasi Korporat Polis Diraja Malaysia (PDRM) Datuk Asmawati Ahmad berkata 14 kematian direkodkan pada Isnin dengan empat daripada kematian itu berlaku di Perak.

Laporan Bernama turut menyebut, Terengganu dan Johor semalam masing-masing merekodkan dua kematian manakala Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Kuala Lumpur, Pahang dan Sarawak menunjukkan satu angka kematian. Jumlah kemalangan dicatatkan sehingga semalam ialah 21,265 kes iaitu pertambahan 1,750 kes berbanding sebelumnya.

“Op Selamat yang akan berakhir dua hari lagi juga menunjukkan Selangor selaku penyumbang terbesar angka kemalangan dengan 5,487 kes, diikuti Johor dengan 3,293 kes, Kuala Lumpur dengan 2,405 kes sementara Perak dengan 1,843 kes,” kata Asmawati.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required