Kerajaan tubuhkan jawatankuasa untuk pasarkan biodiesel B20 di stesen-stesen minyak seluruh negara

Kerajaan tubuhkan jawatankuasa untuk pasarkan biodiesel B20 di stesen-stesen minyak seluruh negara

Selepas melancarkan program biodiesel B10 hujung tahun lalu, kerajaan berhasrat untuk memasarkan biodiesel B20 pula di stesen minyak di seluruh negara. Ia dianggap sebagai mekanisme bagi mengawal industri berasaskan sawit.

Menurut Menteri Industri Utama, Teresa Kok Suh Sim, pelaksanaan cadangan itu bagaimanapun akan diumumkan selepas perbincangan dibuat bersama syarikat petroleum, pengeluar dan pengeksport kereta serta beberapa pihak berkaitan lain. Di mana jawatankuasa bersama membabitkan Kementerian Industri Utama, Kementerian Kewangan, Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri serta Jabatan Perdana Menteri juga sudah ditubuhkan bagi mengendalikan perkara itu.

“Jawatankuasa ini sudah diluluskan dalam mesyuarat Kabinet semalam, bagi membincangkan kaedah pelaksanaan untuk memasarkan B20 kerana ia membabitkan perundangan dan peraturan yang turut membabitkan kementerian dan agensi lain. Kita berharap kaedah ini boleh guna lebih banyak minyak sawit dalam negara, khususnya bagi sektor pengangkutan awam dan industri, sekali gus menaikkan harga komoditi ini,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Tahun lalu, Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamed berkata, beliau berharap semua pihak bersedia sepenuhnya bagi peningkatan kadar adunan biodiesel kepada B20, iaitu 20% adunan biodiesel sawit dengan 80% diesel petroleum menjelang 2020. Malah, industri sawit di Malaysia digesa untuk berani meneroka pasaran baharu dan membuktikan di mata dunia bahawa kualiti minyak sawit Malaysia adalah antara yang terbaik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required