Bas ekspres khas wanita wajib untuk KL-Seremban

Bas ekspres khas wanita wajib untuk KL-Seremban

Syarikat pengusaha bas ekspres yang menyediakan perkhidmatan antara KL-Seremban selepas ini wajib menyediakan bas khusus untuk wanita sahaja, kata Menteri Pengangkutan, Anthony Loke. Peraturan baru itu, yang perlu dipatuhi bagi perjalanan harian perkhidmatan yang disediakan, adalah sebagai respon kepada permintaan penumpang-penumpang wanita sendiri, lapor Malay Mail.

“Ketika ini, ada tiga syarikat yang menyediakan perkhidmatan berkenaan, dan kami maklumkan kepada mereka untuk menyediakan empat perjalanan setiap jam dari pukul 5 pagi hingga 7 pagi setiap hari, khusus untuk wanita sahaja. Ini adalah untuk membolehkan penumpang wanita yang perlu ke tempat kerja merasa lebih selesa,” tambah Anthony. Kekerapan empat kali yang sama turut dilakukan pada waktu puncak dari 5 petang hingga 7 malam.

The Star pula melaporkan, kira-kira 2,000 orang bergerak menggunakan bas ekspres antara KL dan Seremban ketika waktu puncak di sebelah pagi. Anthony yang juga sempat melawat stesen bas Terminal 1 memaklumkan bahawa stesen berkenaan perlu diberi naik taraf terhadap kemudahannya. “Sudah tiba masanya kita melihat bagaimana untuk menaiktaraf kemudahan di terminal ini supaya ia lebih moden dan selesa mengikut peredaran semasa,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required