Michelin Energy XM2+ rasmi di pasaran M’sia – kekal mencengkam walaupun sudah haus, bermula RM200

Michelin Energy XM2+ rasmi di pasaran M’sia – kekal mencengkam walaupun sudah haus, bermula RM200

Michelin hari ini secara rasmi telah melancarkan tayar dari siri asas, Energy XM2+ untuk pasaran Malaysia bagi menggantikan siri XM2 sebelum ini. Menurut pengeluar tayar dari Perancis tersebut, tayar yang dihasilkan untuk kereta-kereta penumpang biasa itu kini dibangunkan dengan teknologi material yang sama seperti Primacy 4, menampilkan ketahanan yang lebih lama serta boleh memberhentikan kereta dalam keadaan basah.

Sekali tengok, Energy XM2+ ini sama seperti XM2 kerana masih mengekalkan corak bunga tayar yang serupa. Namun sebenarnya bunga tayar berkenaan dihasilkan dari bahan silika penuh dengan formulasi baharu, yang lebih daya lentur, membolehkan yang bersentuh dengan permukaan jalan dengan skala-mikro, seterusnya memastikan cengkaman yang baik walaupun bunganya sudah haus sehingga lapisan yang terakhir, dakwa Michelin.

Tayar ini juga didakwa mempunyai daya lekatan yang lebih kuat, bagi membolehkan ia lebih tahan lasak, seterusnya meminimakan kehausan dan boleh digunakan dalam jarak yang lebih jauh.

Hasilnya, tayar Energy XM2+ ini mampu untuk menghentikan kereta pada jarak 1.5 meter lebih pendek dalam keadaan permukaan jalan basah berbanding pengeluar-pengeluar premium lain. Ia juga kekal mencengkam walaupun bunga tayar mula haus, dan mencatatkan jarak pemberhentian dalam keadaan basah 2.6 meter lebih pendek berbanding tayar-tayar jenama lain dalam keadaan peratusan bunga yang sama.

Menurut Michelin lagi, tayar ini juga boleh digunakan 25% lebih jauh berbanding tayar jenama lain, dan ia juga masih tayar dengan tanda Green “X” iaitu tayar dengan rintangan golekan yang rendah membolehkan ia lebih menjimatkan bahan api.

Jika anda berminat untuk mendapat Michelin Energy XM2+ ini, anda boleh kunjungi kesemua outlet Michelin Tyreplus dan juga pengedar-pengedar Michelin yang sah di seluruh negara. Ia ditawarkan dalam 32 saiz, bermula untuk rim berdiameter 14-inci sehingga 16-inci, dengan harga bermula RM200.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required