Pematuhan Garis Panduan Standard Filem Penghadang Haba Kenderaan sukarela dilaksanakan

Pematuhan Garis Panduan Standard Filem Penghadang Haba Kenderaan sukarela dilaksanakan

Mulai hari ini (20 Jun 2019), pematuhan terhadap Garis Panduan Pematuhan Standard Filem Penghadang Haba Kenderaan adalah secara sukarela dilaksanakan sebelum peraturan mandatori berkenaan filem penghadang haba kenderaan dikuatkuasakan pada 1 Julai 2020.

Menurut Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) Datuk Seri Saifuddin Nasution Ismail, dalam tempoh sukarela itu, produk filem penghadang haba kenderaan yang akan dijual disyorkan melalui ujian dan lulus berdasarkan standard MS2669, seterusnya mendapatkan pensijilan dan label berserta QR kod sebagai pengesahan daripada SIRIM sebelum dipasarkan.

“Pihak industri boleh mendapatkan pensijilan dan menggunakan label beserta QR kod sebagai pengesahan di premis-premis perniagaan masing-masing secara sukarela dengan merujuk kepada Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna (KPDNHEP) dan SIRIM. Garis panduan ini dilancarkan sebagai panduan dan langkah didikan kepada pihak industri sebelum peraturan mandatori berkenaan filem penghadang haba kenderaan dikeluarkan,” katanya dalam sidang media semalam.

Pematuhan Garis Panduan Standard Filem Penghadang Haba Kenderaan sukarela dilaksanakan

Menurut Saifuddin, KPDNHEP turut mencadangkan supaya pensijilan dan pelabelan serta QR kod dikuatkuasakan apabila perintah mandatori dikeluarkan melalui punca kuasa perundangan di bawah Akta Perihal Dagangan (APD) 2011 dalam tempoh setahun.

“Walaupun garis panduan itu belum lagi dimandatorikan, pihak industri masih tertakluk kepada undang-undang sedia ada mengenai penandaan maklumat yang berkaitan pada label filem penghadang haba kenderaan iaitu Akta Perihal Dagangan 2011, Akta Perlindungan Pengguna 1999, Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011,” ujarnya lagi.

Jelasnya, tindakan melekatkan label atau QR kod yang tidak disahkan oleh SIRIM, boleh dikenakan tindakan di bawah Akta Perihal Dagangan dan jika sabit kesalahan boleh didenda RM100,000 bagi orang persendirian atau RM250,000 bagi syarikat atau penjara tidak melebihi tiga tahun.

“Dalam masa yang sama KPDNHEP memandang serius dengan penipuan yang membabitkan isu kualiti, prestasi, harga dan iklan filem penghadang haba kenderaan. Kami juga banyak menerima aduan daripada orang ramai mengenainya. Justeru, kami memberi keutamaan dalam isu kualiti barangan pengguna, terutamanya berkaitan lambakan barang-barang substandard di negara ini bagi mengelakkan pengguna terus ditipu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required