Kia Seltos – SUV segmen-B global diperkenalkan

Kia Seltos – SUV segmen-B global diperkenalkan

Kia telah mendedahkan Seltos sepenuhnya, dalam majlis memperkenalkan SUV segmen-B baharu itu di Delhi, India. Selain Korea, SUV ini juga akan dipasang di fasiliti pengeluar kenderaan ini di India iaitu di daerah Anatapur yang terletak di Andhra Pradesh, dan akan dijual di pasaran global pada separuh kedua tahun ini.

Selepas beberapa siri foto spyshot tersebar awal bulan ini, bentuk Seltos ini memiliki banyak garisan yang bersudut dan tajam, dan ternyata ia mampu meletakkan golongan muda sebagai sasarannya. Rekaan yang ditonjolkan termasuklah lampu utama LED dua-peringkat, dengan seksyen atas disambungkan pada gril “tiger nose” dan kluster bawah pula bersambung pada perumah indicator pelbagai-lapisan 3D.

Pembeli boleh memilih roda daripada pelbagai size, sama ada 16-inci, 17-inci atau 18-inci dengan roda aloi potongan-kristal. Malah pilihan tayar masing-masing sama ada 205/60 16, 215/55 17 atau 235/45 18.

Kia Seltos – SUV segmen-B global diperkenalkan

Di dalamnya, ruangnya dihiasi dengan material berkualiti tinggi dan juga sarat dengan pelbagai teknologi untuk memenuhi kehendak masa kini. Antara elemen yang ditampilkan termasuklah sistem infotainmen skrin sesentuh 10-25-inci dengan fungsi skrin-berasingan, pertama dalam segmennya, memudahkan pengguna untuk menentukan larasan paparan pada skrin sehingga tiga aplikasi serentak atau hanya fungsi tertentu seperti navigasi yang dipaparkan secara sendirian pada skrin.

Lain-lain ciri termasuklah sistem bunyi premium Bose dengan lapan-pembesar suara, paparan utama 8.0-inci dan sistem telematik UVO Connect buatan Kia sendiri yang bekerjasama dengan aplikasi UVO untuk peranti mudah alih.

Selain itu, ia turut menampilkan sistem Sound Mood Lighting yang memberikan pencahayaan lembut dari panel pintu, yang bergerak mengikut alunan muzik yang dimainkan menerusi sistem audio. Lapan warna dan enam tema memberikan pilihan kepada pengguna mengikut mood.

Tiga pilihan enjin diberikan untuk Seltos, dengan dua daripadanya adalah unit petrol dan satu ujit diesel. Pilihan unit petrol ialah enjin 1.6 liter T-GDI pengecas turbo dengan kuasa 177 PS dan juga 2.0 liter naturally-aspirated bersama hamburan 149 PS. Sementara diesel pula dengan unit 1.6 liter berkuasa 136 PS/

Untuk transmisinya pula, turut menawarkan tiga pilihan. Bergantung pada pasaran, Seltos akan dilengkapi sama ada transmisi dwi-klac tujuh-kelajuan (7DCT), transmisi automatik enam-kelajuan (6AT) atau CVT. Teknologi yang paling ditonjolkan pula ialah sistem Driver Mode Select, dengan tiga larasan untuk dipilih sama ada Normal, Eco atau Sport.

Bagi aspek keselamatannya, Seltos didatangkan dengan enam beg udara termasuk juga sistem keselamatan kenderaan elektronik. Ini termasuklah sistem Pengurusan Kestabilan Kenderaan secara standard, dengan kawalan cengkaman dan kawalan kestabilan elektronik. Juga terdapat dalam senarai ialah bantuan mula mendaki dan pengesan parkir hadapan/belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required