Kisah dua orang OKU cipta alat Hand-Drive Controller

Mohd Afiq Barni, 30, dan Hairul Anuar Abu Bakar, 42, merupakan dua orang kelainan upaya (OKU) yang mengalami kecacatan tulang saraf – kaki mereka tidak lagi berfungsi. Bagi Afiq, ia disebabkan oleh kemalangan jalan raya yang dialaminya pada 2013, manakala bagi Hairul Anwar pula ia akibat terjatuh dari bangunan pada 2008 dahulu.

Namun, semangat mereka untuk terus hidup bukan calang-calang. Kini, Afiq yang merupakan seorang pereka grafik berkelulusan Diploma dari Universiti Teknologi Mara (UiTM) manakala Hairul Anuar yang merupakan pakar mekanik kenderaan berganding bahu mengusahakan syarikat Double A Project Enterprise yang ditubuhkan pada 2017.

Tujuannya? Untuk mencipta alat yang dipanggil hand-drive controller (HDC) bagi membolehkan atau membantu OKU seperti mereka memandu kereta semula, lapor Bernama. “Saya mencipta alat untuk memandu – HDC- bagi golongan OKU kerana mahu melihat mereka dapat memandu kenderaan (kereta) dan berdikari tanpa bantuan orang luar,” ujar Mohd Afiq.

Kisah dua orang OKU cipta alat <em>Hand-Drive Controller</em>

Beroperasi di sebuah bengkel sewa di Larkin, Johor, dua sahabat itu ingin membantu golongan OKU untuk berdikari kerana menyedari antara halangan yang dihadapi golongan tersebut adalah untuk bergerak ke sesuatu tempat, menyebabkan kesukaran bagi mereka bekerja untuk mencari rezeki.

“Rekaan HDC kami bergantung kepada laporan doktor, contohnya jika pesakit itu mengalami lumpuh tulang belakang, disyorkan untuk memandu di mana mereka boleh mengawal brek dan minyak menggunakan pedal di tangan,” kata Mohd Afiq lagi.

HDC yang dicipta terdiri daripada jenis kekal dan boleh ubah. Alat ini dipasang mengikut tahap kecacatan dan kenderaan pelanggan. Alat yang dihasilkan ini sesuai untuk semua jenis kecacatan seperti kecederaan saraf tunjang, tiada kaki kiri atau kanan, tiada tangan kanan atau kiri. Malah, orang kerdil juga boleh menggunakannya.

Kisah dua orang OKU cipta alat <em>Hand-Drive Controller</em>

Lebih menarik, menurut Afiq; “HDC ini akan direka mengikut laporan doktor mengenai kecacatan yang dihadapi oleh pelanggan dan selepas pemasangan, pihak syarikat akan membawanya ke JPJ untuk pengesahan sebelum pelanggan membawanya ke Puspakom bagi pemeriksaan dan pengesahan,” katanya.

Pelanggan tidak perlu bimbang terhadap keselamatan mereka kerana HDC tersebut mendapat kelulusan daripada pihak berkuasa seperti Puspakom Sdn Bhd dan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ). Ikuti kisah Afiq dan Hairul selanjutnya dalam video ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required