Sindiket kereta klon kembali aktif – JPJ Selangor

Sindiket kereta klon kembali aktif – JPJ Selangor

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Selangor mengesahkan sindiket kereta klon khususnya melibatkan kenderaan mewah telah kembali bergiat aktif. Berikutan peningkatan aduan yang ketara daripada pengguna sejak beberapa bulan kebelakangan ini yang mengadu mereka telah disenarai hitam berikutan terdapat saman tertunggak yang tidak disedari semasa hendak memperbaharui cukai jalan dan lesen memandu.

Menurut pengarah JPJ negeri, Nazli Md Taib, pihaknya telah mengadakan pemeriksaan dan mendapati saman-saman ini dikeluarkan ke atas kereta yang mempunyai nombor pendaftaran yang sama dengan milik pengadu dan dipercayai kereta berkenaan adalah kereta klon.

“Pemeriksaan juga mendapati kebanyakan saman ini dikeluarkan di negeri-negeri pantai timur melalui kamera Sistem Keselamatan Kesedaran Automatik (Awas). Malah bagi tempoh Januari lepas sehingga hari ini, JPJ Selangor telah menerima sebanyak 25 aduan melibatkan kereta klon, ” ujarnya seperti yang dilaporkan menerusi Bernama.

Sambungnya lagi, kebanyakkan aduan yang diterima pihaknya berhubung perkara itu adalah membabitkan kereta mewah antaranya BMW dan Toyota Vellfire berbanding sebelum ini yang banyak melibatkan kereta daripada jenama Honda. Oleh itu beliau menasihatkan pembeli kereta terpakai agar tidak menyerahkan seluruh urusan dokumentasi kepada pihak ketiga atau ejen untuk mengelakkan daripada tertipu dan membeli kereta klon.

“Pembeli mesti hadir ke JPJ untuk urusan pertukaran nama dan ke Puspakom untuk urusan pemeriksaan kereta, pembeli harus pastikan semua dokumen adalah tulen,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required