Geely Boyue Pro didedahkan – diberi kemaskini pada gaya, sistem infotainmen GKUI 19 dan enjin 1.5L turbo

Geely Boyue Pro didedahkan – diberi kemaskini pada gaya, sistem infotainmen GKUI 19 dan enjin 1.5L turbo

Di China, SUV Geely Boyue – atau Proton X70 – khabarnya akan menerima facelift terbaru yang lebih ketara, seperti dilaporkan oleh Autohome. Dikenali sebagai Geely Boyue Pro, peningkatan yang diberikan termasuk pada bahagian luaran serta dalaman. Ini termasuk pada sistem infotainmen Geely Smart Ecosystem (GKUI).

Di luar, Boyue Pro mengambil beberapa pendekatan rekaan yang ada pada model Xingyue yang dilancarkan Mei lalu. Dengan lampu utama yang lebih kecil, gril yang ada juga lebih besar. Bahagian gril yang sama juga lebih ke hadapan, menyebabkan rekaan bonet turut diberikan garis-garis yang lebih ketara. Bahagian bawah bamparnya juga kini lebih lebar, turut menempatkan lampu kabus serta corong laluan angin secara berasingan.

Bahagian sisi bagaimanapun tidak banyak berubah. Dilihat dari atas, spoiler nampaknya turut menerima rekaan baru; seperti diambil dari model Binyue. Lampu belakang pula turut diberikan sentuhan baru dengan kesan 3D serta penampilan grafik di dalamnya. Boyue Pro tidak lagi menggunakan logo syarikat pada kemasan tengah, sebaliknya digantikan dengan ejaan “Geely”.

Geely Boyue Pro didedahkan – diberi kemaskini pada gaya, sistem infotainmen GKUI 19 dan enjin 1.5L turbo

Kabin dalaman turut menerima pembaharuan yang membezakan versi baru ini daripada Boyue biasa. Roda stereng misalnya kini rata di bawahnya. Ruang paparan maklumat pemanduan juga diberi rekaan baru, yang turut menempatkan kluster instrumen digital. Papan pemuka juga menggunakan dua-tona warna, dengan bahagian bawahnya menggunakan material kulit. Corong penghawa dingin juga lebih kemas, dengan ruang skrin paparan yang lebih lebar.

Skrin berkenaan menggunakan sistem GKUI 19. Daripada gambar awal ini, ia seperti menggunakan antaramuka baru yang mirip laman utama pada sistem iDrive BMW (sebelum ia digantikan oleh BMW Operating System 7). Ciri telematics menjadi antara penawaran utama pada sistem baru ini, dengan smart watch khusus turut ditawarkan – menghimpunkan data-data kenderaan, kecergasan, infotainmen, komunikasi dan lain-lain.

Konsol tengah juga menerima rekaan baru, sekali lagi ada mirip pendekatan tataletak yang sama seperti yang dilihat pada kenderaan BMW – tuil gearnya kini menempatkan butang parkir “P” di atasnya. Suis brek parkir elektronik serta sebual tombol dail turut kelihatan di bahagian berkenaan.

Geely Boyue Pro didedahkan – diberi kemaskini pada gaya, sistem infotainmen GKUI 19 dan enjin 1.5L turbo

Bagi enjin, unit 1.8 liter turbo empat-silinder sedia ada akan diberikan kemaskini untuk menepati piawaian pembebasan sisa bakar yang baru. Unit berkenaan juga akan disertai oleh enjin 1.5 liter turbo tiga-silinder (seperti pada Binyue dan Xingyue) – yang dibangunkan bersama Volvo. Kotak gear menggunakan jenis klac berkembar tujuh-kelajuan atau manual enam-kelajuan.

Untuk Malaysia, belum pasti X70 versi CKD nanti akan menggunakan Boyue Pro ini sebagai asas atau sebaliknya. Khabarnya akan ada “kejutan” ketika pengenalan X70 versi pemasangan nanti. Itu sama-sama kita tunggu bila sampai masanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required