BMW Vision DC Roadster – kuasa elektrik, pacuan syaf

BMW Vision DC Roadster – kuasa elektrik, pacuan syaf

Bagaimana agaknya rupa sebuah motosikal BMW sekiranya ia dikuasakan oleh elektrik pada masa hadapan? Jawapannya kini sudah ada apabila pengeluar dari Jerman itu menunjukkan model konsep Vision DC Roadster. Selain penggerak mesra alam, konsep rekaan yang sudah sinonim dengan motosikal BMW turut diterapkan pada motosikal ini.

Ruang yang biasanya diisi oleh enjin, kini digantikan dengan bateri yang diletakkan secara melintang, dan disambung kepada motor elektrik berbentuk silinder. Dengan tetapan ini, ia masih kelihatan seperti enjin boxer, dan terkeluar sedikit daripada motosikal. Daripada motor, kuasa disampaikan kepada roda belakang melalui sistem syaf.

Kemudiannya, menjadikan bahagian tengah motosikal ini lebih padat adalah sistem penyejukan, di mana ia diletakkan dalam rangka aluminium, dan mempunyai sirip seperti enjin penyejukan udara. Rangka biasa motosikal juga tidak lagi digunakan, dan diganti dengan struktur gabungan aluminium dan tiub (nampak seperti gentian karbon) khas untuk mengurangkan berat serta menjadikannya lebih menarik.

Sekiranya anda melihat di hadapan, fork kelihatan tidak mempunyai bahagian yang boleh bergerak. Ini kerana BMW menggunakan tetapan Duolever yang mempunyai satu penyerap hentak di bahagian tengah dan lebih tinggi sebagai sistem suspensi. Monoshock belakang juga tersembunyi kerana terletak tinggi, menyamai tempat duduk.

Konsep minimalis pada motosikal ini turut diterapkan pada lampu LED depan dan belakangnya yang nipis. Demi memastikan pengguna jalan raya lain dapat melihat motosikal ini, ia dipasang dengan tayar Metzeler yang mempunyai jalur fluoroscent di bahagian tepi, dan pembeli juga akan mendapat jaket yang mempunyai ciri keselamatan khas, tapi masih bergaya.

Setakat ini masih belum ada informasi teknikal seperti prestasi dan kemampuan untuk Vision DC Roadster, tetapi ia menunjukkan kemampuan BMW dalam arena motosikal elektrik yang semakin berkembang sekarang. Apa pendapat anda? Adakah ia cukup membawa identiti BMW?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required