PLUS terbuka untuk kerajaan mengambil alih konsesi lebuhrayanya – sedia teliti cadangan dan tawaran

PLUS terbuka untuk kerajaan mengambil alih konsesi lebuhrayanya – sedia teliti cadangan dan tawaran

Selepas kerajaan mengumumkan bakal mengambil alih Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP), Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Terowong SMART (SMART) pada hujung tahun ini, PLUS Malaysia Bhd (PLUS) bersedia untuk meneliti semula perjanjian konsesi sekiranya kerajaan mahu melakukan langkah yang sama untuk lebuhrayanya.

Menurut Pengarah Urusan PLUS, Datuk Azman Ismail, ini sejajar dengan kedudukan PLUS sebagai sebuah syarikat konsesi yang telah memeterai perjanjian terbabit dengan kerajaan. “Jika kerajaan mahu mengubahnya (perjanjian), maka kita akan meneliti (cadangan) mengikut perjanjian terbabit. Kita perlu menunggu apa yang kerajaan mahu tawarkan,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

PLUS terbuka untuk kerajaan mengambil alih konsesi lebuhrayanya – sedia teliti cadangan dan tawaran

Beliau berkata demikian sebagai menjawab pertanyaan mengenai kesediaan PLUS terhadap langkah pengambil-alihan konsesi oleh kerajaan. PLUS merupakan cabang lebuh raya UEM Group (UEM), anak syarikat Khazanah Nasional Bhd (Khazanah). UEM dan Khazanah secara kolektif memegang 51% saham dalam PLUS manakala baki 49% dimiliki oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP).

Sebelum ini, Khazanah mengeluarkan kenyataan bahawa pihaknya menyerahkan kepada PLUS untuk mengendalikan rundingan terbabit sekiranya kerajaaan bercadang untuk mengambil alih lebuh raya bertol kendalian PLUS. Walau bagaimana pun, Khazanah akan memberi nasihat kepada PLUS dari semasa ke semasa jika wujud sebarang perkembangan berkaitan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required