Proton Wira kekal kereta paling banyak di curi untuk suku pertama 2019, diikuti Iswara dan Perodua Kancil

Proton Wira kekal kereta paling banyak di curi untuk suku pertama 2019, diikuti Iswara dan Perodua Kancil

Ketika pelancaran Kempen Kesedaran Kecurian Kenderaan 2019 yang berlangsung pagi tadi, Majlis Pengurangan Kecurian Kenderaan Malaysia Berhad ( VTREC) turut mendedahkan senarai 10 kenderaan paling banyak dicuri untuk suku pertama tahun ini.

Seperti tahun-tahun sebelumnya, Proton Wira masih lagi kekal sebagai kenderaan yang paling banyak dicuri dari Januari hingga Jun 2019, dengan sejumlah 127 unit dilaporkan telah hilang. Ia diikuti oleh satu lagi model cash cow dari Proton, Iswara dengan laporan 82 unit telah dicuri dalam tempoh yang sama.

Tempat ketiga jatuh kepada satu lagi kereta ikonik Malaysia iaitu Perodua Kancil. Dalam tiga bulan terawal tahun ini, sebanyak 70 buah Kancil telah dilaporkan di curi.

Walaupun berada di tempat keempat, Toyota Hilux masih kekal sebagai model bukan nasional paling banyak dicuri di Malaysia untuk suku pertama tahun ini. Dalam tempoh tiga bulan berkenaan, sebanyak 52 buah Hilux telah dilaporkan hilang kerana dicuri.

Senarai ini diikuti oleh Perodua Myvi di tangga kelima (49 unit), Proton Waja di tempat keenam (41 unit) dan Proton Saga di kedudukan ketujuh (40 unit). Satu lagi kenderaan komersial yang popular iaitu Nissan Vannete berada di tempat lapan dengan laporan sebanyak 36 unit telah di curi.

Proton Wira kekal kereta paling banyak di curi untuk suku pertama 2019, diikuti Iswara dan Perodua Kancil

Dua model sedan popular dari Honda iaitu Civic dan City menghuni tempat kesembilan dan kesepuluh, dengan sedan segmen-C berkenaan mencatatkan kecurian sebanyak 28 unit, dan 28 buah City dilaporkan dicuri sepanjang tempoh yang sama.

Laporan dari VTREC ini turut mendedahkan bahawa sejumlah 35,953 buah kereta telah dicuri tahun lalu, atau berkurangan 15% dari tahun 2017. Angka berkenaan juga dilihat berkurangan 49% secara keseluruhan dalam tempoh masa lima tahun kebelakangan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required