E-hailing: Tambang tidak naik mendadak selepas wajibkan pemandu ada lesen PSV – Anthony Loke

E-hailing: Tambang tidak naik mendadak selepas wajibkan pemandu ada lesen PSV – Anthony Loke

Sebelum ini ada media tempatan melaporkan keresahan pengguna yang bimbang tambang perkhidmatan e-hailing bakal naik mendadak selepas pelaksanaan dasar untuk mewajibkan semua pemandu e-hailing menduduki ujian lesen kenderaan pengangkutan awam (PSV).

Laporan Bernama menyebut, Menteri Pengangkutan Anthony Loke menyangkal dakwaan tersebut dan berkata, harga tambang bagi perkhidmatan e-hailing tidak ditetapkan mengikut harga siling, selain ia berdasarkan kepada permintaan pasaran.

“Saya tidak melihat bahawa ia akan berubah secara mendadak. Ramai yang berkata bahawa apabila kami buat peraturan ini maka kadar tambang akan meningkat. Itu adalah apa yang dikatakan, tetapi ia tidak menjadi kenyataan.

“Kami harap syarikat e-hailing apabila mereka sudah mengikut peraturan ini, maka kadar tambang harus berpatutan dan kalau mereka tidak kompetitif, penumpang tidak akan memilih perkhidmatan mereka,” katanya pada Waktu Pertanyaan-Pertanyaan Menteri di Dewan Rakyat, hari ini.

E-hailing: Tambang tidak naik mendadak selepas wajibkan pemandu ada lesen PSV – Anthony Loke

Loke berkata demikian ketika menjawab soalan tambahan Mohd Shahar Abdullah (BN-Paya Besar) mengenai pelaksanaan mewajibkan pemandu e-hailing mengambil lesen PSV akan menyebabkan perbezaan harga kepada pelanggan perkhidmatan itu.

Dalam waktu yang sama, beliau turut memaklumkan seramai 16,338 calon menduduki ujian teori PSV untuk teksi dan e-hailing dan 10,151 daripada jumlah itu lulus serta layak memohon lesen berkenaan.

“Secara rumusan, 62% lulus ujian dan layak dilesenkan bagi tempoh 1 April hingga 30 Jun lalu. Di mana tahap penilaian soalan yang dibangunkan sudah diuji dan dinilai terlebih dulu supaya menepati suatu pencapaian kompetensi bagi seseorang yang ingin dilesenkan dengan Lesen Vokasional PSV Teksi atau e-hailing,” ujarnya.

E-hailing: Tambang tidak naik mendadak selepas wajibkan pemandu ada lesen PSV – Anthony Loke

Ia adalah bagi menjawab soalan Datuk Seri Mahdzir Khalid (BN -Padang Terap) mengenai langkah mitigasi yang diambil Kementerian Pengangkutan susulan kenyataan Persatuan Pemandu Grab Malaysia bahawa hanya 10 hingga 50% pemandu lulus dalam setiap kelas seperti laporan media Mei lalu.

Tambahnya lagi, bermula 1 April lalu, pemohon Lesen Vokasional PSV berkenaan perlu menghadiri kursus teori selama enam jam di pusat latihan memandu yang diiktiraf Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan menduduki ujian teori sebanyak 60 soalan.

“Soalan ujian teori bagi Lesen Vokasional dibangunkan melalui Jawatankuasa Pembangunan Modul Latihan Baharu Pemandu Teksi dan E-Hailing yang terdiri daripada agensi-agensi seperti Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan Malaysia (MOTAC), Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR), Jabatan Pembangunan Kemahiran (JPK), Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) dan pakar akademik dari Universiti Awam Malaysia,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required