Pembinaan litar lumba Sungai Petani masuki fasa kedua – SIC dilantik sebagai penasihat teknikal

Pembinaan litar lumba Sungai Petani masuki fasa kedua – SIC dilantik sebagai penasihat teknikal

Selepas hampir dua tahun kerja-kerja pembinaannya dimulakan, kini litar lumba di Bandar Aman Jaya, Sungai Petani, Kedah bakal memasuki fasa kedua beberapa bulan lagi. Sebelum ini, fasa pertama yang melibatkan kos sebanyak RM10 juta yang melibatkan kerja seperti meratakan tanah telah selesai dilaksanakan.

Menurut Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan, Pelancongan, Seni dan Budaya dan Pembangunan Usahawan negeri Mohd Asmirul Anuar Aris, fasa kedua ini pula dijangka membabitkan peruntukan berjumlah RM20 juta.

“Kita akan mula merangka struktur litar termasuk menyediakan infrastruktur sebelum menyerahkan kepada syarikat milik kerajaan negeri iaitu Bina Darulaman Berhad (BDB) untuk melaksanakan pembinaannya. Sementara itu, Sepang International Circuit (SIC) pula akan bertindak sebagai penasihat teknikal termasuk mengenai pelaksanaan pembangunan litar serta sebagai penasihat pengurusan selepas litar berkenaan siap sepenuhnya,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Pembinaan litar lumba Sungai Petani masuki fasa kedua – SIC dilantik sebagai penasihat teknikal

Mohd Asmirul berkata pembinaan litar lumba bertaraf antarabangsa itu juga akan menggunakan teknologi tinggi dari United Kingdom yang akan memastikan ia mencapai tahap piawaian yang ditetapkan.

“Projek pembinaan berteknologi tinggi ini mungkin akan memerlukan kos tambahan sebanyak RM40 juta lagi dan akan disalurkan kerajaan Persekutuan secara berperingkat nanti. Perkara itu telah dibincangkan semasa perjumpaan kerajaan negeri bersama SIC dan Menteri Belia Dan Sukan Syed Saddiq Syed Abdul Rahman sebelum ini.

“Kita juga akan memberi peluang kepada peminat sukan permotoran tempatan untuk menggunakan litar ini pada waktu-waktu tertentu, jadi ia tidaklah hanya fokus kepada penganjuran pertandingan antarabangsa sahaja,” katanya.

Litar sepanjang 1.8 kilometer yang pada awalnya dijangka menelan kos RM30 juta sumbangan Kerajaan Persekutuan itu, mempunyai sembilan selekoh dan bertaraf antarabangsa. Bukan saja motosikal, malah perlumbaan kereta juga boleh diadakan di situ. Pada mulanya, ia dijangka siap dalam tempoh setahun selepas pembinaannya bermula. Walau bagaimana pun, disebabkan peralihan pemerintahan yang melibatkan kerajaan pusat dan kerajaan negeri, nampak gayanya tarikh jangkaan baharu perlu diumumkan untuk mengetahui bilakah litar tersebut bakal siap sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required