LokaTAG dilancar untuk M’sia – pembaca kad Touch n Go binaan dalam untuk semua jenis kenderaan, RM499

LokaTAG dilancar untuk M’sia – pembaca kad Touch n Go binaan dalam untuk semua jenis kenderaan, RM499

Sekiranya anda masih belum menggunakan RFID, ini ada satu lagi alternatif untuk melakukan pembayaran tol iaitu LokaTAG, yang baru dilancarkan hari ini. Dalam kata ringkas, ia adalah satu peranti seperti SmartTAG tetapi disambungkan terus kepada kereta anda.

Peranti LokaTAG mempunyai tempat untuk meletakkan kad Touch n Go dan skrin untuk memberitahu baki nilai kad, ralat serta tanda baki rendah (bawah RM10) – seperti pembaca kad binaan dalam yang terdapat pada Perodua Myvi, kenderaan Haval dan aksesori pilihan oleh UMW Toyota Motor. LokaTAG tidak memerlukan bateri kerana ia disambungkan terus kepada sistem elektrik kereta dan boleh dipasang pada semua jenis kenderaan.

Modul pembaca kad LokaTAG disambungkan menggunakan wayar kepada antena kecil yang dilekatkan pada cermin hadapan (bahagian dalam kenderaan), dan ini bermakna anda tidak perlu memegang atau menunjukkan peranti apabila tiba di plaza tol. Ia juga menggunakan teknologi infrared oleh syarikat dari Australia iaitu Efkon, sama seperti MaxTAG.

LokaTAG dilancar untuk M’sia – pembaca kad Touch n Go binaan dalam untuk semua jenis kenderaan, RM499

Menurut pengarah Efkon Asia, Helmuth Blasch, kutipan tol elektronik menggunakan peranti infrared masih lagi relevan meskipun sekarang sudah ada teknologi RFID, dan ini turut dibuktikan dengan catatan jualan MaxTAG yang meningkat (dilancarkan pada bulan September 2018).

Harga jualan LokaTAG adalah RM499, dan bagi pembeli dari Lembah Kelang, Pulau Pinang dan Johor, harga ini termasuk dengan pemasangan yang akan dilakukan oleh Maxx N Go dan mereka akan membuat temu janji dengan pembeli. Bagi pembeli dari tempat lain pula, pemasangan akan dilakukan oleh pengedar sah LokaTAG. Peranti ini juga ada dijual atas talian iaitu melalui Shopee Malaysia.

Tambah Blasch, Efkon sentiasa melabur dalam penyelidikan dan pembangunan untuk memperbaiki ciri pembaca tol IR, dan pada masa hadapan akan ada fungsi lain seperti amaran suara dan sambungan Bluetooth yang boleh berinteraksi dengan telefon pintar dan sistem media kenderaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required