Perodua rancang tawarkan ciri ASA untuk varian dan model lebih rendah, bukan hanya terhad bagi Advance

Perodua rancang tawarkan ciri ASA untuk varian dan model lebih rendah, bukan hanya terhad bagi Advance

Faktor keselamatan sentiasa menjadi keutamaan bagi Perodua. Dan, perkara ini dapat dilihat melalui penawaran yang diberikan bagi model-model yang dilancarkan beberapa tahun kebelakangan ini seperti Myvi dan Aruz, yang ketika ini varian tertinggi kedua-dua model berkenaan dilengkai dengan ciri keselamatan ASA, termasuk di dalam ciri brek kecemasan automatik atau AEB.

“Ini yang ingin dilakukan oleh Perodua, menawarkan teknologi keselamatan maju kepada lebih ramai pengguna,” jelas Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Perodua, Dato’ Zainal Abidin Ahmad. Beliau turut memaklumkan, berdasarkan kajian dijalankan oleh Daihatsu di Jepun, ciri AEB telah berjaya mengurangkan kemalangan kecil sehingga 53%.

Untuk itu, Perodua memang ada perancangan untuk memperkenalkan teknologi keselamatan ASA berkenaan pertama sekali kepada varian lain selain Advance yang tertinggi. “Begitu juga, ciri berkenaan akan kami sertakan pada model-model lain yang lebih rendah. Matlamatnya adalah untuk membolehkan ciri ini dimanfaatkan oleh lebih ramai orang,” ujarnya.

“Jadi, untuk masa akan datang, tak kira pelanggan beli varian yang rendah atau yang tinggi, mereka akan mendapat kelengkapan keselamatan yang sama. Ini yang cuba kami capai, dan memang sudah ada dalam perancangan syarikat,” tambah Dato’ Zainal walaupun tidak memberikan tempoh jelas bila perkara ini akan dilaksanakan, kemungkinan dalam tempoh dua tahun ini.

Beliau menambah, ciri ASA atau kelengkapan keselamatan seperti akan lebih memberi kesan kepada pengguna di Malaysia, terutamanya dalam mengurangkan kemalangan yang melibatkan motosikal. “Kami juga berharap, kereta dengan teknologi keselamatan maju seperti ini dapat ditawarkan pada harga yang lebih mampu milik, dan mungkin dapat menarik pelanggan yang sebelum ini menggunakan motosikal beralih untuk membeli kereta Perodua, untuk faktor keselamatan berkenaan,” ujarnya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required