Perodua bekerjasama dengan Daihatsu tingkatkan penglibatan pembekal tempatan untuk pasaran global

Perodua bekerjasama dengan Daihatsu tingkatkan penglibatan pembekal tempatan untuk pasaran global

Perodua memaklumkan, ketika ini syarikat berkenaan sedang bekerjasama dengan Daihatsu untuk membangunkan rangkaian pembekal komponen untuk membuka peluang kepada mereka membekalkan komponen mereka untuk kegunaan kenderaan Daihatsu dan seterusnya menembusi pasaran luar pula. Ini merupakan usaha Perodua untuk membantu mengembangkan lagi indsutri automotif sokongan negara ini.

Presiden dan CEO Perodua, Datuk Zainal Abidin Ahmad berkata, kemampuan pembekal atau vendor tempatan Perodua semakin membanggakan kini, dengan dua daripada pembekal syarikat itu telah terpilih untuk menjadi sebahagian daripada rangkaian pembekal global untuk Daihatsu. Dari segi daya saing, pembekal tempatan berada sama tahap dengan pembekal-pembekal dari Indonesia. Mengulas lanjut tentang perkara ini, beliau memaklumkan, dua pembekal yang terpilih itu terlibat di dalam penyediaan komponen berkaitan elektronik untuk Daihatsu.

Keperluan pasaran tempatan yang menerima semakin banyak permintaan juga menyumbang kepada keperluan agar pembekal-pembekal Perodua meningkatkan tahap operasi dan kualiti komponen yang dikeluarkan dan memberi kesan langsung kepada kitaran sistem automotif keseluruhannya. “Bagi enam bulan pertama 2019, Perodua membuat pembelian komponen berjumlah RM2.7 bilion,” jelas beliau.

Perodua bekerjasama dengan Daihatsu tingkatkan penglibatan pembekal tempatan untuk pasaran global

Jumalah itu mewakili peningkatan 17.4% bagi tempoh sama tahun lalu. Dengan sasaran jualan tahunan yang dinaikkan untuk tempoh penuh tahun ini, pembelian komponen juga dijangka akan meningkat kepada RM5.4 bilion, 12.5% lebih tinggi berbanding RM4.8 bilion yang dicatat pada 2018. Hal ini dijangka akan berkembang lebih lagi pada tahun 2020 kepada nilai RM6 bilion.

Perodua juga telah menjalinkan kerjasama di dalam aktiviti pembangunan pembekal, termasuk membangunkan R&D untuk pembekal serta syarikat usaha sama. Sebagai contoh, usaha sama antara Azman Hamzah Plastik dan Sakamoto Industry untuk pengeluaran tangki minyak plastik, serta Autokeen dan H-One Co untuk pengeluaran bahagian pembuatan pada 2017 dan tidak ketinggalan antara Suria dan Namicoh untuk tujuan sama, yang bermula tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required