Perodua sasar naikkan jumlah eksport sebanyak 50%

Perodua sasar naikkan jumlah eksport sebanyak 50%

Dalam taklimat media yang disampaikan semalam, Perodua turut memberi tumpuan terhadap rancangan eksport syarikat itu untuk masa hadapan. Tahun lalu, sejumlah 2,184 unit kenderaan telah berjaya dieksport. Untuk tahun ini, sasaran pertumbuhan yang ingin dicapai ialah sebanyak 50%, dengan jumlah berkenaan meningkat kepada 3,270 unit untuk dihantar ke pasaran luar.

Sebahagian besar jumlah eksport ini akan ke Indonesia, yang ketika ini merupakan pasaran eksport terbesar untuk Perodua melalui model Myvi, yang dijenamakan semula sebagai Daihatsu Sirion di sana. Jumlah eksport bagi tempoh separuh pertama ke negara itu setakat ini telah meningkat 72% berbanding tempoh sama tahun lalu, dengan 1,030 unit telah dihantar. Sasarannya, 2,170 unit akan dihantar ke Indonesia tahun ini.

Eksport ke Sri Lanka juga meningkat, dengan 344 unit kenderaan telah dihantar ke sana bagi enam bulan pertama 2019, berbanding 212 unit bagi tempoh sama tahun lalu. Brunei dan Singapura juga catatkan kenaikan, terutama selepas pengenalan Myvi pada April lalu. Lain-lain negara yang turut menjadi pasaran eksport bagi Perodua ketika ini ialah Fiji dan Mauritius. Jun lalu, Axia pula mula dipasarkan ke Seychelles, dengan empat varian ditawarkan di negara kepulauan Afrika itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required