Goodyear Malaysia guna solar untuk operasi di kilang

Goodyear Malaysia guna solar untuk operasi di kilang

Goodyear Malaysia telah melancarkan penggunaan sebanyak 6,680 unit panel solar sebagai ke arah kemapanan dan kecekapan penggunaan tenaga di kilangnya. Majlis berkenaan dilancarkan oleh Menteri Tenaga, Sains, Teknologi, Alam Sekitar dan Perubahan Iklim, Yeo Bee Yin. Panel solar berkenaan akan membekalkan kuasa kepada pejabat dan juga kilang pengeluaran syarikat itu di Shah Alam sebagai sebahagian usaha untuk mengurangkan pelepasan karbon.

Panel solar berkenaan mempunya kapasiti untuk menghasilkan 2.5 MW elektrik sehari, dan disambungkan kepada enam substation bervoltan rendah di premis berkenaan. Ini akan menyumbang secara langsung kepada pengurangan kos elektrik serta kebergantungan kepada penyaluran kuasa konvensional. Syarikat itu mensasarkan pengurangan pembebasan karbon sebanyak 1.98 juta milion kilogram setahun, bagi tempoh rentang waktu 25 tahun.

Goodyear Malaysia guna solar untuk operasi di kilang

default

Setiap panel diperbuat daripada 375W bifacial monocrystalline bagi setiap modul kaca berkembar. “Sebagai pengeluar tayar utama di dunia, kami sedar kesan daripada operasi perniagaan yang dijalankan ini terhadap alam sekitar. Inilah sebabnya kami memulakan beberapa usaha untuk menyumbang dalam menyelamatkan persekitaran,” jelas Pengarah Operasi Pengilangan Goodyear Asia Pacific, Ramon Le.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required