Proton Saga 2019 dilancarkan di Malaysia – tiga varian, transmisi 4AT Hyundai dan harga bermula RM32,800

Proton Saga 2019 dilancarkan di Malaysia – tiga varian, transmisi 4AT Hyundai dan harga bermula RM32,800

Selepas pengenalan Persona dan Iriz versi facelift 2019, bukanlah satu rahsia untuk menjangkakan model entry level Proton Saga pula akan diberikan kemaskini yang sama untuk tahun ini. Tambahan pula, sebelum ini, ia telah beberapa kali dilihat dalam pelekat samaran. Dan hari ini, semua teka-teki berkenaan Saga 2019 terjawab dengan pelancaran rasminya.

Pada 2016, Proton Saga dalam generasi ketiga ini mula diperkenalkan untuk pasaran secara rasmi. Kini, hampir tiga tahun kemudian, ia menerima kemaskini yang pertama. Proton Saga 2019 terkini akan ditawarkan dalam tiga varian, iaitu Standard MT, Standard AT dan juga Premium AT – ini kurang satu varian berbanding penawaran terdahulu.

Tentunya, ramai yang tertunggu-tunggu maklumat berkaitan harganya. Varian paling asas, Standard MT akan dijual pada harga RM32,800, diikuti Standard AT pada harga RM35,800. Manakala bagi varian paling lengkap pula, Premium AT, ia dijual pada harga RM39,800 – harga atas jalan, tidak termasuk insurans.

Proton Saga 2019 dilancarkan di Malaysia – tiga varian, transmisi 4AT Hyundai dan harga bermula RM32,800

Jika diperhatikan, harga yang diumumkan ini sebenarnya berada sekitar RM1,000 hingga RM2,000 lebih murah berbanding sebelum ini, bergantung kepada varian. Sebaliknya, jika dilihat kepada pertambahan kelengkapan dan spesifikasi yang ada pula, nilai tambahan yang diberikan oleh Saga 2019 ini berada di sekitar RM2,000 hingga RM3,000, bergantung kepada varian. Ini beri banyak kelebihan kepada pemilik, tentunya.

Sebagai sebuah model facelift, Saga 2019 ini mengekalkan bentuk keseluruhan yang sama seperti yang sebelum ini. Tetapi, banyak kemaskini dan pembaharuan yang dilakukan terhadap bukan saja penampilannya, tetapi juga pada kelengkapan serta prestasinya. Kita mulakan dengan perubahan reka bentuk terlebih dahulu.

Bagi wajah depan, ia kini menggunakan gril “Infinite Weave”, sama seperti dua lagi “abang”nya Persona dan Iriz. Ini diserikan lagi dengan jalur kemasan krom di bawahnya. Bagaimanapun, rekaan lampu utama kekal sama. Cuma, bahagian bampar diberi rekaan baru yang lebih segar, bersekali untuk menempatkan lampu nyalaan siang LED di bahagian sisinya – bagi kereta segmen A, Saga menjadi yang pertama ada ciri berkenaan. Bahagian bawah bampar ini juga menempatkan bukaan udara yang melintang lebih panjang – menjadikan kereta kompak ini nampak lebar.

Proton Saga 2019 dilancarkan di Malaysia – tiga varian, transmisi 4AT Hyundai dan harga bermula RM32,800

Perkara yang agak mengubah penampilan imej Saga 2019 jika dilihat dari sisi pula ialah menggunaan rim dengan rekaan baru yang lebih segar. Walaupun ia masih kekal dengan saiz 15-inci yang sama, ia kini menggunakan rekaan jejari yang lebih sporty dengan gabungan dua-tona warna.

Rekaan bahagian belakang pula disesuaikan mengikut kemaskini di depan. Lampu kekal menggunakan rekaan yang lama, tetapi bahagian spoiler dan nama Proton antara perubahan yang boleh dilihat. Paling ketara kemaskini yang dilakukan ialah pada bahagian bampar; ia rekaan baru dengan bucu sisinya turut menempatkan rekaan ala laluan udara seperti yang selalu kita lihat ada pada kenderaan Mercedes-Benz. Jalur kemasan krom di bawah juga menjadikannya tampil lebih premium.

Sedikit mengenai sistem janaan kuasanya pula. Sejak pengenalan Saga generasi ketiga dahulu, ia hanya ditawarkan dengan enjin 1.3L VVT sahaja; tiada lagi penawaran dengan enjin 1.6L. Unit enjin berkenaan dikekalkan untuk versi terbaru ini, yang menghasilkan sebanyak 95 PS pada 5,750 rpm kuasa maksimum serta 120 Nm pada 4,000 rpm tork puncak.

Cuma, ia tidak lagi digandingkan dengan sistem transmisi CVT seperti versi lama. Kotak gear berkenaan kini digantikan dengan transmisi automatik empat-kelajuan (4AT) dari Hyundai. Di China, Geely memang sudah menggunakan kotak gear ini untuk model-model syarikat itu. Ini sepatutnya akan memberikan respon pemanduan yang lebih baik. Selain itu, Saga 2019 juga menggunakan cakera brek depan dan brek dram di belakang dalam saiz yang lebih besar, yang diambil dari Iriz. Ini akan memberikan peningkatan dari sudut prestasi membreknya.

Ruang dalamannya juga menampilkan banyak pembaharuan dan peningkatan, setidak-tidaknya bagi varian Premium AT. Perkara pertama yang akan menarik perhatian anda ketika masuk ke kabinnya ialah skrin apung yang akan menonjol kedudukannya. Kualitinya juga bukan sebarangan; skrin warna berdefinisi tinggi dan mudah dikendalikan. Tetapi, bagi Saga 2019, ia tidak hadir dengan ciri kawalan suara “Hi Proton!”.

Bagaimanapun, jika anda menggunakan telefon pintar Android, boleh gunakan kabel untuk sambungkan telefon melalui ciri EasyConnection yang akan membolehkan telefon anda dipaparkan pada skrin sentuh berkenaan. Selain itu, ciri sambungan Bluetooth juga tersedia untuk kemudahan semua pengguna. Disebabkan skrin ini, kedudukan corong pendingin hawa juga diturunkan sedikit ke bawahnya; hadir sekali dengan perincian nama Proton yang nampak kemas.

Proton Saga 2019 dilancarkan di Malaysia – tiga varian, transmisi 4AT Hyundai dan harga bermula RM32,800

Satu lagi perkara menarik ialah tempat duduknya. Walaupun hanya dibaluti oleh fabrik, ia bukan kain biasa yang nampak murah. Dalam warna kelabu pekat seperti yang ada pada varian Premium AT ini, permukaannya juga sangat lembut jika disentuh. Ini secara tak langsung memberikan keselesaan kepada semua ketika dalam perjalanan. Selain itu, lampu kabin yang terletak pada siling penumpang depan juga merupakan tambahan baru, dengan ciri lampu LED untuk lebih cerah.

Bagi instrument cluster, ia juga menerima rekaan baru walaupun hanya menggunakan paparan monochrome, ia lebih mudah dilihat kerana saiz tulisan yang lebih besar dan kemas. Cuma sterengnya jika datang dengan balutan kulit terutama untuk varian Premium mungkin akan jadi lebih menarik. Kunci remote juga baru, datang sekali dengan butang untuk buka ruang but di belakang, tetapi tak ada ciri keyless entry atau butang Push Start.

Bagi ciri keselamatan pula, kawalan kestabilan elektronik ada diberikan bagi varian Premium. Bagi dua lagi varian pula, ia datang dengan kelengkapan paling asas dua beg udara. ABS standard untuk semua varian. Pilihan warna yang ada pula ialah Snow White, Armoured Silver, Jet Grey, Rosewood Maroon (warna baru, sama seperti pada Persona) dan warna hero, Ruby Red seperti yang anda lihat ini. Apa pandangan anda tentang kemaskini yang dilakukan terhadap Saga 2019 ini? Macam mana pula penawaran harganya, cukup menarik?

Proton Saga 2019 1.3L Premium AT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • riena on Aug 07, 2019 at 2:26 pm

    kenapa xda gambar untuk version standard MT.. sebab kita nak tengok juga perubahan untuk standard mt..

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 0
  • Proxy Sellers on Mar 17, 2023 at 9:27 am

    Thanks for your submission. I also feel that laptop computers have grown to be more and more popular these days, and now will often be the only form of computer utilized in a household. The reason being at the same time they are becoming more and more inexpensive, their processing power keeps growing to the point where they can be as potent as desktop through just a few years ago.

    https://proxydeals.com/wp-content/uploads/2023/02/proxyti.jpg

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required