DreamEdge inisiatif kerajaan, bukan pilihan peribadi – kata PM berkenaan pemilihan syarikat peneraju itu

DreamEdge inisiatif kerajaan, bukan pilihan peribadi – kata PM berkenaan pemilihan syarikat peneraju itu

Minggu lepas Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI), Datuk Darell Leiking telah mendedahkan bahawa syarikat penyedia khidmat kejuruteraan digital Malaysia, DreamEdge dilantik sebagai syarikat peneraju kepada projek kereta nasional terbaru. Beliau juga memberitahu syarikat ini dipilih kerana mempunyai model perniagaan yang dipercayai oleh kerajaan boleh berjaya.

“Mereka telah mempersembahkan usul mereka kepada perdana menteri dan beliau telah yakin, selagi ia menggunakan dana swasta dan digerakkan oleh pakar daripada DreamEdge,” kata Darell.

Melalui laporan terbaru daripada Bernama, semalam perdana menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengeluarkan kenyataan bahawa pemilihan DreamEdge sebagai tonggak utama untuk projek kereta nasional terbaru ini bukanlah pilihan peribadi beliau, tetapi adalah satu inisiatif kerajaan.

Mahathir sebelum itu diminta memberikan komen berkenaan kenyataan presiden MCA, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong yang menyatakan kerajaan telah berbohong dengan mengatakan projek ini tidak melibatkan dana awam. Menurut Wee, 53% pegangan dalam DreamEdge adalah milik VentureTech, iaitu satu syarikat yang dimiliki oleh kerajaan.

DreamEdge inisiatif kerajaan, bukan pilihan peribadi – kata PM berkenaan pemilihan syarikat peneraju itu

“Benda sudah pun berlaku, saya sudah tiada apa nak dikatakan lagi,” ujar Mahathir berkenaan kenyataan Wee. Merujuk kepada pegangan itu pula, beliau memberitahu beliau menjangkakan sebegitu kerana DreamEdge sebelum ini sudah “melakukan banyak benda dan nampak berkemampuan,” jadi ada jabatan dalam kerajaan yang mahukan bahagian mereka.

Beliau juga menegaskan kembali bahawa kereta nasional baru adalah perlu, demi merangsang industri automotif Malaysia yang sekarang tidak begitu bagus, dan memastikan negara tidak ketinggalan di belakang. “Jadi, kita perlu mengambil langkah ke hadapan ini,” kata beliau.

Mahathir juga menambah bahawa dunia sekarang semakin meninggalkan enjin pembakaran dalaman biasa dan bergerak kepada hibrid dan elektrik; jadi kereta nasional baru juga perlu mengikuti langkah tersebut.

“Sekiranya anda mahu mempunyai kereta ketiga, ia patut sekurang-kurangnya mampu menghasilkan model hibrid. Ini maksudnya ia dipacu oleh bateri tetapi masih mempunyai enjin untuk mengecas semula bateri tersebut. Ini juga mungkin boleh membawa kereta tersebut sehingga 1,000 batu. Jadi, kita bergerak ke arah itu,” jelas beliau.

DreamEdge inisiatif kerajaan, bukan pilihan peribadi – kata PM berkenaan pemilihan syarikat peneraju itu

Mahathir turut menyatakan bahawa perniagaan kereta tidak statik, dan projek ini akan memberi peluang kepada warga Malaysia untuk belajar. “Industri kejuruteraan sendiri mesti berkemampuan untuk mengikuti perkembangan baru dan sekarang kita menggunakan pelbagai peranti automatik, kita bercakap dengan kereta dan kereta itu bercakap kembali kepada kita,” kata beliau.

Semasa pengumuman pelantikan DreamEdge sebagai peneraju, CEO syarikat itu, Khairil Adri Adnan telah memberitahu mereka sedang mempertimbang untuk menghasilkan sebuah kereta sedan segmen B plus, dengan menggunakan teknologi hibrid sebagai model pertama. Di dalam majlis yang sama, beliau turut menyebut bahawa model berkenaan akan dilancarkan pada bulan Mac 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required