Lokasi litar lumba di Gombak dikenalpasti – MB S’gor

Lokasi litar lumba di Gombak dikenalpasti – MB S’gor

Kerajaan negeri Selangor yang bercadang untuk membina sebuah litar lumba permotoran di Gombak, telah pun mengenal pasti kawasan yang bersesuaian. Ia terletak di kawasan tanah seluas 16.4 hektar di Sungai Tua, daerah berkenaan dan kini pihak kerajaan negeri dalam proses untuk mewartakan tanah tersebut.

Menteri Besar Amirudin Shari berkata kerajaan negeri sedang berbincang dengan pemaju mengenai perkara berkenaan, dan perbincangan itu bukan hanya berkisar kepada soal pembinaan fizikal litar semata-mata, tetapi turut merangkumi aspek pengoperasiannya.

“Setakat ini ada dua orang menemui saya dan kita dah bawa kepada jawatankuasa terbabit untuk melihat perkembangannya,” katanya seperti yang disiarkan oleh Bernama.

Lokasi litar lumba di Gombak dikenalpasti – MB S’gor

Beliau berkata cadangan membina Litar Sungai Tua itu adalah salah satu usaha bagi melengkapkan kekurangan yang ada di Litar Lumba Antarabangsa Sepang, terutamanya dari segi pembangunan, dan litar baharu itu juga akan dijadikan litar pertengahan antara Litar Sepang dan juga Litar Lumba Rakyat Kuala Selangor (LLRKS).

“LLRKS ini dibina untuk pelumba motosikal yang baru dan sebelum mereka pergi ke tahap yang lebih tinggi (di Litar Sepang), pelumba perlu melalui tahap sebelumnya, iaitu Litar Sungai Tua,” katanya.

Pada November lalu, Amirudin telah mengumumkan cadangan membina litar lumba berkenaan dan akan menyediakan tanah seluas 20 hektar di Gombak. Litar lumba tersebut akan dibina dengan kaedah Public Private Partnership, ujar Amiruddin dalam pembentangan Bajet Selangor 2019.

Litar berkenaan dikatakan bakal mampu memuatkan kapasiti tempat duduk untuk 1,000 penonton. Selain itu, fasiliti yang bakal disediakan termasuklah paddock, kafeteria, surau dan gerai jualan. Pembinaan bagi litar itu juga akan melibatkan perbincangan dengan Persatuan Automobil Malaysia (AAM) bagi mendapatkan spesifikasi dan pengiktirafan yang membolehkan kejohanan besar diadakan di litar ini

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required