Kawasaki keluarkan teaser model Z supercharge

Enjin motosikal yang dipasang dengan pendesak kuasa supercharger bukanlah benda baru, malah ia sudah wujud pada model produksi sejak tahun 80-an lagi. Dalam waktu yang terdekat ini, Kawasaki telah mempopularkannya semula dengan pengenalan Ninja H2 dan H2R.

Model ini menggunakan enjin empat silinder sebaris 998 cc, yang dibantu oleh unit supercharger keluaran Kawasaki sendiri, untuk menghasilkan kuasa sehingga 310 PS pada 14,000 rpm dan 165 Nm tork pada 12,500 rpm. Bagi sebuah motosikal, jumlah kuasa seperti ini boleh dikatakan agak tinggi.

Namun terbaru, Kawasaki telah mengeluarkan satu video teaser dalam Youtube yang menunjukkan visual turbin supercharger berserta tanda Z yang dikaitkan rapat dengan barisan model naked mereka. Apa yang boleh diterjemahkan daripada video ini, Kawasaki akan memperkenalkan sebuah model naked yang menggunakan enjin yang dibantu dengan unit supercharger.

Tiada tarikh yang dikeluarkan dalam video ini, tetapi kami menjangkakan ia bakal diperkenalkan sama ada semasa Tokyo Motor Show pada bulan Oktober ataupun EICMA di Itali pada bulan November. Bentuk motosikal itu juga masih belum diketahui.

Walaubagaimanapun, daripada video ini, banyak spekulasi yang telah timbul. Antaranya adalah sebuah versi naked bagi H2, dengan enjin serta asas yang sama, dan sekiranya Kawasaki membuat keputusan untuk memperkenalkannya untuk model pertengahan, mungkin ia akan mempunyai bentuk klasik seperti Z900 RS. Apa pun bentuknya nanti, kami pasti ia akan mengujakan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required