Proton 1-Tank Adventure 2019 pusingan pertama – 30 kereta tamatkan 650 km dengan hanya 1 tangki petrol

Proton 1-Tank Adventure 2019 pusingan pertama –  30 kereta tamatkan 650 km dengan hanya 1 tangki petrol

Tahun ini, Proton sekali lagi menganjurkan cabaran 1-Tank Adventure dengan pusingan pertamanya berlangsung pada hujung minggu lalu. Untuk musim 2019 ini, cabaran dibuka untuk tiga model kemaskini yang baharu sahaja dilancarkan iaitu Persona 2019, Iriz 1.6L 2019 dan Saga 2019.

Seramai 60 orang peserta dengan 30 buah kereta terdiri dari tiga model tersebut telah menyertai pusingan kali ini, dengan perjalanan sejauh 650 km, bermula dari Pusat Kecemerlangan Proton (COE) menuju ke Johor Bahru dan kembali semula ke COE.

Kembara kali ini agak mencabar kerana ia berlangsung pada cuti hujung minggu yang panjang menyebabkan aliran trafik sesak bermula di Lebuhraya Utara Selatan di Seremban, serta sepanjang Lebuh AMJ dari Melaka ke Perigi Batu Pahat dan kemudian ke Tanjung Piai. Ia juga di sulami dengan cuaca teruk – berjerebu dan hujan di berberapa kawasan. Namun ia tidak memberi masalah kepada peserta untuk menamatkan cabaran hari pertama dengan selamat yang berakhir di Johor Bahru.

Cabaran hari kedua pula lebih tenang dengan perjalanan hampir keseluruhannya pada Lebuhraya Utara Selatan, dan peserta sempat ke MAEPS Serdang bagi mengikuti sesi pemanduan dinamik untuk merasai sendiri kemampuan ‘Proton ride & handling‘ dan juga fungsi-fungsi keselamatan seperti Kawalan Kestabilan Elektronik yang ada pada kereta Proton mereka.

Segala pemantauan dan kiraan Proton 1-Tank Adventure ini dilakukan oleh penganjur Malaysia Speed Festival (MSF) yang diterajui oleh Adian Yein sendiri. Keputusan terbaik yang dicapai kali ini adalah 4.98L/100km untuk Proton Saga, 5.43L/100km untuk Proton Persona dan yang terbaik iaitu 4.94L/100km untuk Proton Iriz. Secara teori, dengan satu tangki 40 liter jarak paling jauh yang boleh dicapai adalah 809 km.

Bagi menambah lagi elemen ‘real world‘ pada kembara kali ini, pihak MSF turut memberikan masa sasaran untuk sampai ke setiap check point yang lebih singkat, memaksa peserta untuk memandu pada kelajuan purata sekitar 70 km/j-90 km/j.

Proton 1-Tank Adventure 2019 pusingan pertama –  30 kereta tamatkan 650 km dengan hanya 1 tangki petrol

“Saya kagum dengan kecekapan bahan api pada kereta kami tetapi saya juga sangat terkejut dengan keupayaan pengendalian dan kelengkapan ciri keselamatan yang ada pada kereta Proton,” kata Rohayudin bin Ya’acob, salah seorang peserta Proton Persona yang mengambil bahagian bersama anaknya, Mohammad Kamarul Eizlan.

“Jika boleh, saya ingin mengesyorkan semua pemilik kereta Proton untuk mengambil peluang menguji kereta mereka sebaiknya kerana hanya dengan berbuat demikian, mereka dapat merasai perbezaan besar dalam pemanduan dan pengendalian Proton berbanding pesaingnya. Saya juga berasa terkejut dengan kemampuan Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC) dalam memastikan keselamatan kereta jadi ini menunjukkan bahawa PROTON telah melakukan yang terbaik untuk memastikan sebuah kereta seperti Proton Saga varian Premium, yang berharga kurang daripada RM40,000, juga dilengkapi ciri keselamatan yang penting ini,” tambah Rohayudin.

“Pusingan pembukaan 1 Tank Adventure tahun ini sangat mencabar tetapi semua peserta berjaya menamatkannya dengan selamat. Apa yang penting ialah Proton telah membuka peluang kepada para peserta untuk menguji kereta mereka dalam keadaan pemanduan yang membolehkan mereka merasai sendiri keupayaan ciri keselamatan dan kebolehan dinamik kereta mereka, di mana turut membuktikan bahawa kereta kami menawarkan nilai dan pengalaman pemanduan terbaik di kalangan semua kenderaan dalam kelasnya,” kata CEO Proton, Dr. Li Chunrong.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required