Hafizh Syahrin sertai pasukan Angel Nieto dalam Moto2 tahun depan, sasar tempat lima teratas

Hafizh Syahrin sertai pasukan Angel Nieto dalam Moto2 tahun depan, sasar tempat lima teratas

Selepas pelbagai spekulasi dan teka-teki, akhirnya hari ini nasib pelumba motosikal negara, Hafizh Syahrin diumumkan kepada ramai. Bagi musim 2020, beliau akan berlumba untuk pasukan Angel Nieto bersama Aron Canet dari Sepanyol. Ini juga adalah pasukan sama yang memberi peluang kepada Hafizh berlumba dalam Grand Prix buat pertama kali sebagai pelumba Wild Card pada tahun 2011.

Hafizh mula menjadi pelumba Grand Prix sepenuh masa pada tahun 2014, dan berjaya menamatkan musim tahun 2016 dan 2017 dalam kedudukan 10 teratas. Kemudiannya pada tahun 2018 beliau melangkah satu tahap ke kategori MotoGP bersama pasukan Yamaha Tech3 dan seterusnya bersama pasukan sama, tetapi bertukar kepada jentera KTM (2019).

“Moto2 bukan satu kategori baru bagi saya kerana sebelum ini pernah berlumba di situ selama beberapa tahun, tetapi sekarang saya akan mendapat casis, enjin serta tayar yang berbeza. Saya pernah berlumba dengan kebanyak pelumba dalam kelas ini dan saya rasa saya boleh berada di hadapan. Saya akan cuba untuk menjadi pelumba lima teratas,” kata Hafizh.

“Kami yakin Hafizh boleh memberikan saingan sengit untuk kejuaraan tahun depan. Beliau adalah ikon negara, mentor dan inspirasi bagi anak muda Malaysia. Bagus untuk melihat beliau terus berusaha dan terdapat kemungkinan beliau akan kembali ke kategori MotoGP pada tahun 2021,” kata ketua pegawai eksekutif Sepang International Circuit, Datuk Razlan Razali.

“Kami mempunyai perancangan yang besar untuk tahun 2020. Kami mahu meningkatkan lagi kedudukan dan kami percaya Hafizh dan Canet dapat membantu mencapai sasaran ini. Hafizh adalah seorang pelumba yang berpengalaman dalam kategori ini dan kami mempunyai keyakinan dengan kemampuan beliau untuk mencapai sesuatu yang besar,” kata peneraju pasukan Angel Nieto, Jorge Martinez.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required