Haval H9 di Malaysia – semakin hampir dilancarkan?

Ini bukanlah berita yang terlalu asing bagi kita di Malaysia; jika melihat kepada tempoh model ini mula dikhabarkan akan tiba, Haval H9 sepatutnya sudah lama berada dalam pasaran Malaysia. SUV tujuh-tempat duduk buatan keluaran China ini mula sekali dipertontonkan pada April tahun lalu. Ketika itu, pengenalan rasminya direncanakan awalnya pada hujung 2018.

Sayangnya, tak ada berita berkaitan Haval H9 sehinggalah sebuah iklan acah muncul di laman Facebook mereka ini. Dalam iklan berkenaan, Haval menjemput khalayak umum untuk sesi pra-tonton model berkenaan di bilik pameran mereka di Skudai, Johor, pada Khamis dan Jumaat ini. Daripada apa yang dapat dilihat, model berkenaan tampil dengan imej baru berbanding unit yang pernah dipertontonkan dahulu – tetapi bukan versi facelift kedua yang diperkenalkan di China.

Antara kemaskini terbaru yang dapat dilihat ialah rekaan bampar depan baru dengan bukaan udara yang lebih besar. Di dalam, kluster instrumen juga nampak seperti ada kelainan dengan penggunaan speedometer digital. Lebih menarik, ia menggunakan sistem transmisi automatik lapan-kelajuan ZF menggantikan automatik enam-kelajuan sebelum ini.

Haval H9 di Malaysia – semakin hampir dilancarkan?

Kuasa masih dijana oleh enjin GW4C20 2.0 liter turbocas empat-silinder, menghasilkan 215 hp pada 5,500 rpm dan 324 Nm tork dari 2,000 rpm hingga 4,000 rpm. Sistem pacuan empat roda masih dikekalkan, dan SUV ini menggunakan binaan casis ladder frame.

Berdasarkan maklumat dari laman rasmi, H9 akan ditawarkan dalam tiga varian; Standard, Luxury dan Super Luxury. Semua model dikhabarkan akan hadir dengan senarai kelengkapan yang tinggi, termasuk lampu utama xenon, sistem tanpa kunci, butang Push Start, kawalan pendingin tiga zon, kamera undur serta skrin sentuh lapan-inci. Ciri keselamatan pula antaranya ada enam beg udara, ABS dan EBD serta Brake Assist, kawalan kestabilan, bantuan mula mendaki serta kawalan menuruni curam.

Haval H9 di Malaysia – semakin hampir dilancarkan?

Varian Luxury pula menerima tambahan lampu utama adaptif, rim 18-inci, kerusi balutan kulit hitam/coklat, kerusi depan larasan elektrik (lapan hala untuk pemandu, empat untuk penumpang) dengan fungsi memori, sunroof, penapis udara dalam kabin, 10-pembesar suara serta All Terrain Control System dengan mod Sand, Snow dan Mud.

Super Luxury pula menerima kelainan antaranya bagi kemasan kulit Nappa, tempat duduk dengan liang aliran udara, lipatan kerusi barisan ketiga kuasa elektrik serta differential-lock elektronik. Masih belum ada khabar tentang harga yang dikenakan, tetapi anggaran yang disebut-sebut sebelum ini ialah di bawah RM200,000 bagi model CBU, dengan pemasangan tempatan menyusul kemudian.

GALERI: Haval H9

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required