Perkhidmatan bas mini perlu ditambah dan diperluaskan di sekitar KL – Anthony Loke

Perkhidmatan bas mini perlu ditambah dan diperluaskan di sekitar KL – Anthony Loke

Memandangkan bas mini yang telah membuat kemunculan semula di ibu negara sejak bulan lepas, mendapat sambutan yang amat menggalakkan, kerajaan meminta agar Prasarana dan RapidKL untuk menambah dan memperluaskan perkhidmatan terbabit.

Menurut Menteri Pengangkutan Anthony Loke Siew Fook, ia berikutan perkhidmatan tersebut mendapat sambutan yang baik daripada orang ramai dengan purata 1,200 penumpang sebelum ini telah meningkat kepada 1,800 penumpang setiap hari di laluan T304 (Ampang Point ke Bukit Indah).

Memetik laporan Bernama, Loke berkata, “Kelebihan bas yang lebih kecil ini ia lebih mudah untuk masuk ke kawasan perumahan dan ini memudahkan pemandu bas maka tempoh untuk trip itu lebih pendek dan beroperasi dengan kekerapan 15 minit pada waktu puncak.

Perkhidmatan bas mini perlu ditambah dan diperluaskan di sekitar KL – Anthony Loke

“Rapid KL telah membuat kajian dan kebanyakan penumpang telah memberikan sokongan terhadap kepuasan hati mereka kepada perkhidmatan bas mini, jadi ini telah memberikan satu petunjuk kepada kita bahawa memang pengenalan bas mini ini mendapat sambutan kerana ia lebih cepat dan menjimatkan masa.”

Dalam masa yang sama, beliau juga berharap perkhidmatan bas mini berkenaan diperkenalkan menjelang tahun hadapan terutamanya di kawasan perumahan dan berharap lebih banyak syarikat operator bas swasta yang akan melabur demi mempertingkatkan perkhidmatan bas itu.

Setelah menamatkan perkhidmatan hampir 21 tahun yang lalu, perkhidmatan bas mini membuat kemunculan semula dengan trip percubaan dari hab Bukit Indah ke Ampang Point, menerusi Jalan Rasmi, mulai 1 September hingga 29 November 2019. Di mana bas mini itu, yang boleh membawa 31 penumpang di dalam setiap bas, akan beroperasi dengan kekerapan 15 minit (waktu puncak) dan 25 minit (luar waktu puncak) dari 5:30 pagi hingga 11:40 malam.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required