VIDEO RINGKAS: Daihatsu ‘SUV Kompak Baru’ – 1.0L turbo, bakal jadi SUV segmen-B Perodua D55L nanti?

Kita pernah lihat Perodua menjalankan ujian ke atas sebuah kenderaan baru yang nampak seperti “Axia wagon”, dipercayai model SUV dalam segmen B terbaru yang sedang dibangunkan ketika ini.

Dan, lebih menarik, ketika sesi bersama media yang mengikuti rombongan syarikat itu ke Tokyo Motorshow 2019 minggu ini, Perodua memberi sedikit petunjuk bahawa model SUV dengan kod nama D55L berkenaan mungkin akan menggunakan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA); yang merupakan lanjutan seiras kepada platform Toyota New Global Architecture (TNGA).

Walaupun pun belum ada kepastian tentang model Perodua itu, Daihatsu sebenarnya sudah pun memiliki sebuah model yang siap untuk diproduksi bila-bila masa, yang menepati ciri atau imej sebuah SUV baru, dikenali ketika ini hanya dengan nama “SUV Kompak Baru”. Dan, model inilah yang kami lihat dipamerkan secara terbuka di Tokyo Motorshow minggu ini.

SUV Daihatsu berkenaan mempunyai berat 980 kg, dan berukuran 3,995 mm panjang, 1,695 mm lebar serta 1,620 tinggi. Jarak rodanya pula ialah 2,525 mm. Menjadikan ia lebih besar berbanding model semasa Myvi, yang berukuran 3,895 mm, selebar 1,735 mm, setinggi 1,515 mm dan jarak rodanya 2,500 mm.

Untuk enjin pula, ia menggunakan unit petrol 1.0 liter turbocas tiga-silinder dengan janaan kuasa 98 PS pada 6,000 rpm dan tork 140 Nm dari 2,400 hingga 4,000 rpm. Ini dipadankan pula bersama sistem transmisi CVT yang menghantar kuasa ke roda hadapan.

Di dalam video ini, kami bawakan anda untuk melihat model terbabit dengan lebih dekat lagi. Paling menarik, rekaan belakang SUV berkenaan memiliki iras yang tidak begitu jauh daripada rekaan bahagian belakang Perodua Myvi yang dijual di sini.

Ini menguatkan lagi jangkaan bahawa model berkenaan mungkin akan menjadi penawaran SUV segmen B oleh Perodua. Apa pun, semua itu masih menjadi tanda tanya. Tetapi, sementara itu, tonton video yang kami sediakan untuk mengetahui lebih lanjut tentang model SUV terbaru dari Daihatsu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required