BMW S1000RR 2019 dilancar untuk Malaysia – versi M dengan rim gentian karbon, harga jualan RM138,500

BMW S1000RR 2019 dilancar untuk Malaysia – versi M dengan rim gentian karbon, harga jualan RM138,500

Sempena minggu perlumbaan MotoGP di Sepang hari ini, BMW Motorrad Malaysia telah melancarkan versi terbaru superbike terkenal mereka, S1000RR. Ini adalah model yang diperkenalkan kepada dunia buat pertama kali semasa pameran EICMA tahun lepas, dan dipanggil sebagai model tahun 2019.

Hampir keseluruhan bahagian model baru ini direka semula termasuklah penampilan, kerangka, enjin, suspensi dan geometri. Selain daripada itu, BMW Motorrad Malaysia juga buat masa sekarang cuma membawa masuk versi tertinggi bagi model ini, iaitu dengan pakej M yang memberi rim gentian karbon, bateri serba ringan, kit casis M, tempat duduk sport, Pro Mode serta warna cat Motorsport. Harganya adalah RM138,500.

Seperti yang boleh anda lihat, tiada lagi rekaan lampu berbeza bentuk di hadapan S1000RR ini, sebaliknya BMW menggunakan rekaan yang sama untuk kedua-dua belah kiri dan kanan, dengan di tengahnya terdapat bukaan udara sementara panel yang digunakan juga kelihatan lebih tajam.

Bentuk kerangka utama juga diubah, dengan kini melibatkan rekaan yang dipanggil sebagai Flex Frame dan membenarkan bahagian tangki, pemegang, tempat duduk serta kedudukan kaki diubah untuk memberikan ergonomik yang lebih baik untuk tunggangan sporty.

Melalui model baru ini juga, penunggang dapat menikmati tunggangan yang lebih dinamik dan tepat kerana bahagian suspensi diubah sepenuhnya termasuk geometri. Sudah tentu, ia boleh dilaras sepenuhnya, dan disokong lagi dengan barangan seperti lengan ayun aluminium rekaan seperti motosikal WSBK, kinematik Full Floater Pro, Dynamic Damping Control (pilihan tambahan) dan untuk bahagian belakang sahaja, ia lebih ringan 300 gram.

Tidak cukup dengan kuasa 199 hp yang didapati daripada enjin empat silinder selari 999 cc pada model sebelum ini, BMW telah meningkatkan kuasa S1000RR 2019 menjadi 207 hp pada 13,500 rpm dan tork 113 Nm pada 11,000 rpm (masih sama) hasil daripada penggunaan teknologi ShiftCam baru, serta laluan udara dan sistem ekzos (1.3 kg lebih ringan) yang diubah.

BMW S1000RR 2019 dilancar untuk Malaysia – versi M dengan rim gentian karbon, harga jualan RM138,500

Pada bahagian elektronik, S1000RR 2019 ini sekarang mempunyai pengesan 6-axis, seterusnya membolehkan ia dilengkapi dengan fungsi seperti Dynamic Traction Control, DTC Wheelie Function, BMW Motorrad Race ABS serta Engine Brake Function yang boleh dilaras sepenuhnya.

Selain daripada itu, ia juga dilengkapi dengan Launch Control, Pit Lane Limiter, Shift Assistant Pro (boleh ditukar dengan mudah kepada GP-Style), Electronic Cruise Control serta empat mod tunggangan secara standard iaitu Rain, Road, Dynamic dan Race (boleh ditambah dengan pilihan Pro Mode). Untuk bahagian panel instrumen, model ini menggunakan skrin TFT 6.5 inci baru dengan paparan yang boleh diubah.

Unit yang dipasarkan di Malaysia adalah diimport sepenuhnya dari Berlin, Jerman dan ia didatangkan bersama jaminan serta program bantuan tepi jalan selama tiga tahun. Buat masa sekarang BMW Motorrad Malaysia juga cuma mahu menumpukan perhatian kepada model dengan pakej M ini, dan waktu ketibaan model standard yang lebih mampu milik tidak diberitahu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required