1,935 samseng jalanan diberkas, 5,777 saman dikeluarkan dari Jan hingga Okt tahun ini – PDRM

1,935 samseng jalanan diberkas, 5,777 saman dikeluarkan dari Jan hingga Okt tahun ini – PDRM

Banyak juga laporan mengenai samseng jalanan disiarkan oleh pihak media. Sama ada kes bertumbuk di plaza tol, bergaduh di tengah lebuh raya sampai ada yang membabitkan kehilangan nyawa, provokasi sewaktu memandu dan macam-macam kes lain.

Menurut Polis DiRaja Malaysia (PDRM), dari awal Januari hingga Oktober 2019, sebanyak 5,772 saman telah dikeluarkan, manakala jumlah tangkapan keseluruhan mencecah 1,935 individu. Malah PDRM juga telah melaksanakan 2,602 operasi berkaitan samseng jalanan untuk tempoh yang sama.

Pengarah Jabatan Siasatan dan Penguatkuasaan Trafik (JSPT) Bukit Aman, Datuk Azisman Alias berkata pihak berkuasa merancang untuk meningkatkan lagi mutu serta bilangan operasi berkenaan tahun ini susulan peningkatan dalam kes-kes berkaitan samseng jalanan sejak kebelakangan ini.

“Lebih 12,000 saman dikeluarkan terhadap pesalah samseng jalanan sejak dua tahun lepas. Ini sebabnya kami akan menggandakan operasi berkenaan untuk menangani isu ini ,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Menurut Azisman, perlakuan samseng merupakan salah satu tanda protes selain perasaan ingin mencuba. Namun demikian, beliau tidak menghuraikan lebih lanjut mengenai perbuatan samseng jalanan yang diberkas mahu pun disaman itu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required