Jambatan ketiga Johor-Singapura perlu dibina segera bagi menampung kesesakan sedia ada – Muhyiddin

Jambatan ketiga Johor-Singapura perlu dibina segera bagi menampung kesesakan sedia ada – Muhyiddin

Ekoran kesesakan trafik yang kian meruncing di Kompleks Kastam, Imigresen dan Kuarantin (CIQ) Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dan Kompleks Sultan Abu Bakar (KSAB) yang menghubungkan Johor dan Singapura, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Gambir yang juga Menteri Dalam Negeri Tan Sri Muhyiddin Yassin menggesa pembinaan jambatan ketiga yang menghubungkan kedua-dua laluan harus dibina segera.

Menurut Muhyiddin, beliau sudah memaklumkan berhubung keperluan pembinaan jambatan terbabit kepada kerajaan pusat untuk dilaksanakan.

“Kalau kerajaan negeri sokong, DUN (Dewan Undangan Negeri) sokong, saya akan usahakan inisiatif ini (pembinaan jambatan ketiga) mesti dimulakan sekarang,” katanya seperti dilaporkan oleh Bernama.

Ketika sesi perbahasan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) Johor hari ini, beliau turut berkata, sudah ada kajian awal yang dilakukan menunjukkan terdapatnya keperluan bagi membina sebuah jambatan ketiga bagi menghubungkan Johor dan Singapura.

Jambatan ketiga Johor-Singapura perlu dibina segera bagi menampung kesesakan sedia ada – Muhyiddin

Tambahnya lagi, mungkin jambatan ketiga itu tidak semestinya perlu dibuat dalam bentuk ‘jambatan’ sebaliknya dalam bentuk terowong di Selat Tebrau.

“Kalau kita pergi negara mana pun, kalau di Malaysia dan Singapura ini, tidak hanya perlu ada satu jambatan, kita perlu beberapa jambatan kerana pergerakan manusia dan kenderaan itu lebih kerap. Kita dulu ada satu jambatan sahaja (Tambak Johor), kemudian kita ada dua jambatan (Tambak Johor dan Laluan Kedua Malaysia-Singapura) dan sekarang ini kedua-dua ini sudah tidak boleh menampung (kesesakan),” katanya.

Kenyataan Muhyiddin ini turut dipersetujui oleh Pengerusi Jawatankuasa Kerja Raya, Pengangkutan dan Infrastruktur negeri Mohd Solihan Badri yang menyifatkan cadangan pembinaan jambatan ketiga yang dikemukakan Muhyiddin itu sebagai langkah tepat.

Beliau berkata ini kerana kompleks CIQ di BSI yang dibina pada 2003 akan mencapai kapasiti penuhnya tahun hadapan yang mana pembesaran kawasan berkenaan dilihat tidak banyak membantu bagi menangani kesesakan di Tambak Johor.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required