Kerajaan rugi RM90j tahun ini susulan 1,800 kenderaan import ‘lari’ daripada membayar cukai – Kastam

Kerajaan rugi RM90j tahun ini susulan 1,800 kenderaan import ‘lari’ daripada membayar cukai – Kastam

Jabatan Kastam Diraja Malaysia (JKDM) telah membuat kenyataan berhubung dengan sejumlah 1,800 unit kenderaan import yang dibawa masuk ke negara ini didapati tidak membayar cukai. Ia menyebabkan kerajaan terpaksa menanggung kerugian kira-kira RM90 juta untuk tahun ini sahaja.

Menurut Ketua Pengarah JKDM, Datuk Seri Paddy Abdul Halim, kesemua kenderaan tersebut disita sejak Januari hingga semalam di seluruh negara menerusi pelbagai operasi yang dijalankan oleh agensi itu.

“Kenderaan ini pada mulanya dibawa masuk ke dalam negara tanpa pengecualian cukai buat sementara waktu namun ada sindiket dan individu tertentu menggunakan pelbagai helah untuk mengelakkan daripada membayar cukai. Kemudian kenderaan itu pula dijual dengan harga murah kepada pelanggan dan melanggar undang-undang kerana tidak memiliki geran dan cukai jalan yang sah,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Bernama.

Jelasnya lagi, antara helah yang digunakan ialah menukar nombor plat kenderaan dan memalsukan geran serta nombor casis kenderaan.

Kerajaan rugi RM90j tahun ini susulan 1,800 kenderaan import ‘lari’ daripada membayar cukai – Kastam

“Kebanyakan kenderaan itu dibawa masuk dari Singapura dan sindiket yang terlibat menukarkan nombor plat kenderaan asal kepada nombor plat Thailand. Kita juga mengesyaki kemungkinan penglibatan orang dalam dan siasatan terperinci akan dijalankan berhubung perkara ini. Bagaimanapun tiada sebarang suspek ditahan setakat ini,” katanya.

Tambahnya, di Kelantan sahaja, pihaknya telah menyita sebanyak 111 kenderaan bernilai RM2.8 juta dan kerugian cukai sebanyak RM3.8 juta pada tahun ini.

Beliau turut menasihatkan orang ramai supaya tidak mudah percaya dengan mana-mana pihak yang menawarkan kereta import seperti Mercedes, Honda dan sebagainya dengan harga yang murah kerana kemungkinan ia merupakan kereta klon.

“Orang ramai boleh membuat semakan dengan JKDM bagi memastikan kenderaan yang dibeli adalah sah di sisi undang-undang kerana ia boleh merisikokan pembeli jika berlaku kejadian yang tidak diingini,” katanya lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required