Plaza Tol Gombak dicadang supaya ditutup kerana sering mengalami kesesakan teruk – ADUN PAS

Plaza Tol Gombak dicadang supaya ditutup kerana sering mengalami kesesakan teruk – ADUN PAS

Tidak dinafikan, jika melalui Plaza Tol Gombak di Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak terutamanya pada waktu hujung minggu mahu pun musim perayaan, memang kesesakan lalu lintas di situ umpama ‘irama dan lagu’. Bagai saling tidak boleh dipisahkan. Walau acapkali menerima rungutan pengguna, namun sehingga kini perkara ini tidak dapat diatasi. Walau bagaimana pun, cadangan yang dikemukakan oleh Abdul Latiff Abdul Rahman (PAS-Kuala Krai) agar plaza tol berkenaan ditutup dilihat ada kewajarannya.

Abdul Latiff mencadangkan perkara itu pada sesi perbahasan peringkat jawatankuasa Perbekalan 2020 Kementerian Kerja Raya, di sidang Dewan Rakyat di Kuala Lumpur, semalam. Menurut beliau, cadangan itu dikemukakan selepas mengambil kira usia tol berkenaan yang kini sudah beroperasi sejak sekian lama.

“Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dibuka pada 1977 dan antara lebuh raya bertol yang terawal di Malaysia. Saya dapati berlaku kesesakan di lebuh raya ini setiap kali musim perayaan dan cuti hujung minggu terutama di Plaza Tol Gombak. Untuk pengetahuan menteri, saya setiap minggu melakukan kajian. Setiap minggu saya berulang alik sudah hampir dua tahun melalui laluan ini.

“Kepayahan dan kesusahan yang di alami oleh rakyat Pantai Timur ini saya rasakan setiap minggu,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Harian Metro.

Tambahnya lagi, pada setiap Ahad, beliau perlu bertolak 12 tengah hari untuk sidang Parlimen pada hari Isnin dan jika lewat maka, beliau akan terperangkap dalam kesesakan lalu lintas. Malah ketika musim perayaan Deepavali baru-baru ini, beliau memerlukan hampir dua jam setengah untuk tiba di Kuala Lumpur.

Plaza Tol Gombak dicadang supaya ditutup kerana sering mengalami kesesakan teruk – ADUN PAS

“Setiap hujung minggu khususnya petang Ahad, semua pengguna akan menghadapi tekanan untuk melepasi kesesakan di tol itu, apatah lagi di setiap musim perayaan kerana ia menjadi pintu masuk utama pengguna daripada tiga buah negeri (Kelantan, Terengganu dan Pahang).

“Justeru, satu penyelesaian yang holistik dan segera diperlukan. Saya mencadangkan Plaza Tol Gombak perlu dihapuskan segera selaras dengan manifesto Pakatan Harapan (PH). Seperti yang kita fahami, antara tujuan pembinaan lebuh raya dan tol ialah untuk mempercepatkan perjalanan tapi, jika ia menjadi punca kesesakan ia perlu dihapuskan segera,” katanya.

Dalam pada itu, Abdul Latiff berkata, beliau juga mencadangkan supaya kementerian menaik taraf jalan alternatif Bentong – Gombak bagi mengurangkan kesesakan lalu lintas di Lebuhraya Kuala Lumpur – Karak.

“Jalan lama ini perlu di baiki dan dibesarkan selain beberapa laluannya perlukan lampu jalan agar ia boleh di jadikan laluan alternatif terutama setiap kali musim kesesakan di Lebuhraya Kuala Lumpur- Karak. Saya tidak mahu mendengar jawapan YB (Yang Berhormat) Menteri bahawa kementerian akan buat kajian atau sedang buat kajian. Sampai bila nak buat kajian YB Menteri? Kerana setiap kali isu ini dibangkitkan, maka jawapan yang sama akan disebut,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required