Lazada bekerjasama dengan MIROS tingkatkan kesedaran penggunaan kerusi kanak-kanak

Lazada bekerjasama dengan MIROS tingkatkan kesedaran penggunaan kerusi kanak-kanak

Lazada menjadi platform eDagang pertama bekerjasama dengan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) untuk mempertingkatkan kesedaran pentingnya kerusi keselamatan kanak-kanak (Child Restraint System: CRS) dalam mengurangkan kematian akibat kemalangan jalan raya.

Melalui kerjasama ini, Lazada Malaysia juga telah melancarkan program Car Seat Assurance – iaitu senarai khusus produk-produk CRS di LazMall yang menepati spesifikasi piawaian yang ditetapkan oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UN) ECE R44/04 dan ECE R129. Kerjasama ini dijalin bersempena dengan penguatkuasaan penggunaan CRS bermula 1 Januari 2020.

“Menerusi program Car Seat Assurance Lazada, kami dapat menyediakan pilihan produk CRS yang menepati piawaian, yang turut ditawarkan dengan lingkungan harga yang berbeza untuk semua keperluan individu daripada pelbagai peringkat umur. Ini juga dapat meningkatkan penggunaan CRS dan sekaligus mengurangkan kematian akibat kemalangan yang melibatkan kanak-kanak,” kata Kevin Lee, Ketua Pegawai Perniagaan, Lazada Malaysia.

Dr. Siti Zaharah Ishak, Ketua Pengarah MIROS, pula berkata, “Dengan adanya program Car Seat Assurance Lazada, kami berharap untuk mendidik lebih ramai ibu bapa tentang kepentingan penggunaan CRS dan memilih produk CRS yang sesuai untuk anak mereka dan menepati keperluan yang digariskan di dalam Garis Panduan Kerusi Keselamatan Kanak-kanak di Malaysia. Kita juga perlu mengubah persepsi bahawa kerusi keselamatan yang memenuhi piawaian adalah mahal,” Kata Dr. Siti.

Melalui program Car Seat Assurance Lazada, produk-produk tersebut telah menjalani proses pemilihan yang teliti. Lazada menjamin bahawa setiap kerusi keselamatan yang dilabel ikon ini dijual oleh peniaga yang telah mengemukakan salinan sijil UNR44 atau UNR129 bersama laporan ujian pelanggaran. Dokumentasi produk tersebut juga telah dihantar ke MIROS untuk penilaian lanjut bagi memastikan keselamatan produk tidak dikompromi.

Lazada turut memaklumkan, setakat ini, lebih 40 model produk daripada enam jenama tempatan dan antarabangsa yang dilabel ikon Car Seat Assurance boleh didapati di LazMall dengan lingkungan harga dari RM100 ke RM1,599. Enam jenama CRS tempatan dan antarabangsa yang tersenarai dalam program tersebut adalah Joie, Koopers, Quinton, Chicco, Sweet Cherry dan Sweet Heart Paris.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required