GALERI: Modifikasi Isuzu D-Max di Thai Motor Expo

GALERI: Modifikasi Isuzu D-Max di Thai Motor Expo

Di Thailand, modifikasi trak pikap adalah satu hal yang biasa dilakukan, dengan pelbagai aksesori dan peralatan serta pendekatan yang diterapkan sekian lama. Ini disumbangkan tentunya oleh saiz pasaran dan industri di sana yang melihat trak pikap sebagai suatu kenderaan yang meriah dan tidak sepatutnya membosankan.

Untuk itu, sebagai antara model trak pikap yang terlaris dan paling banyak digunakan di sana, Isuzu D-Max tidak terkecuali daripada menjadi tumpuan modifikasi. Ketika acara Thai Motor Expo yang sedang berlangsung, dua unit D-Max yang telah diberikan sentuhan ubahsuai turut ada dipamerkan – satu versi low-rider, dan satu lagi versi dengan komponen prestasi.

GALERI: Modifikasi Isuzu D-Max di Thai Motor Expo

Bagi D-Max “rendah” ini, ia sebenarnya berasal daripada model Cab4 Double Cab. Suspensinya kemungkinan besar diambil daripada versi single-cab komersial dan dipasangkan dengan set gegelung spring bertujuan untuk merendahkan lagi kedudukannya. Ia juga menerima lampu utama bi-LED yang ada pada varian lebih tinggi.

Isuzu juga memasangkan beberapa komponen gentian karbon asli, termasuk pada bahagian bonet yang memiliki bukaan udara, spoiler pada bumbung serta pada bahagian belakang trak berkenaan. Rim pula menggunakan unit Ray Volk Racing TE37 aloi 18-inci dengan balutan tayar 245/45ZR18 Toyo Proxes Sport. Cakera brek pula menggunakan unit dari Endless dengan kaliper depan enam-piston. Ekzos juga dinaik taraf.

GALERI: Modifikasi Isuzu D-Max di Thai Motor Expo

Perubahan bahagian dalam bagaimanapun tidak terlalu ketara. Antara yang berbeza ialah penggunaan kerusi “bucket” dari Simpson Racing. Ubahsuai yang ditampilkan ini bagaimanapun tidak murah; kos ubahsuai yang dipaparkan ialah 627,600 baht (RM86,600), hampir sama dengan kos bagi sebuah trak itu sendiri!

Sebuah lagi contoh, unit D-Max V-Cross 4×4 pula dikenakan ubahsuai yang bertentangan, dengan dijadikan kedudukannya lebih tinggi. Menggunakan rim KMC XD Series 17-inci dengan tayar BFGoodrich Mud Terrain T/A, ia seolah-olah disediakan untuk tujuan meredah laluan off-road dan hutan. Antara kelengkapan lain yang ada ialah Rhino-Rack, tapak mengangkut barangan ARB di atas bumbung serta tombol tunda yang lebih besar di belakang.

Dah dapat idea untuk ubahsuai trak pikap anda?

Isuzu D-Max 2020 Cab4 1.9 Ddi Double Cab Mod

Isuzu D-Max 2020 V-Cross 3.0 Ddi Double Cab Mod

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required