Petronas lantik Azrul Osman Rani sebagai CEO baru

Petronas lantik Azrul Osman Rani sebagai CEO baru

Petronas Dagangan Berhad (PDB) telah mengumumkan perlantikan Azrul Osman Rani sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif baru berkuatkuasa 1 Januari 2020. Beliau ketika ini merupakan Ketua Pembangunan Komersial & Pembentukan Usahasama di PETRONAS Refinery & Petrochemical Corporation (PRPC) dengan peranan kedua sebagai CEO PRPC Utilities & Facilities.

Azrul akan menggantikan Dato’ Sri Syed Zainal Abidin Syed M Tahir, yang pertama kali dilantik sebagai Naib Presiden Pemasaran, Perniagaan Hiliran Petronas pada Julai 2017, dan kemudiannya sebagai Pengarah Urusan dan CEO pada Jun 2018.

Syed Zainal mengulas tentang lantikan terbaru itu; “Azrul memiliki perjalanan kerjaya yang menarik di dalam Petronas, di dalam segmem pemasaran dan komersial. Ia melibatkan aktiviti perdagangan, penggabungan dan pemilikan, serta rundingan yang akan melengkapkan lagi dinamik perniagaan. Dengan pengalaman 23 tahun dalam perniagaan gas dan minyak, saya yakin Azrul akan membawa PDB ke satu tahap yang lebih tinggi.”

Sepanjang di bawah teraju Syed Zainal, beliau memberi penekanan terhadap “keutamaan pelanggan”. Di bawah pimpinannya, PDB mencatatkan peningkatan jualan sehingga 6% setakat 30 September 2019, antaranya disumbangkan oleh produktiviti stesen yang lebih tinggi, pertambahan operasi stesen serta peningkatan tahap penggunaan Petronas Primax 95 dengan Pro-Drive.

Bagi Azrul pula, beliau memulakan kerjaya di bahagian Perniagaan Runcit PDB sebelum beralih ke Malaysian International Trading Corporation Sdn Bhd (MITCO), memasarkan pelbagai produk petro-kimia ke Indonesia. Dari 2014-2018 pula, beliau mengetuai rundingan strategik yang membawa kepada pembentukan usaha sama antara Petronas dan Saudi Aramco di Pengerang Integrated Complex, dan menjadi pelaburan hiliran paling besar Petronas bernilai USD27 bilion.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required