Yamaha Niken dengan semua panel badan aluminium

Yamaha Niken dengan semua panel badan aluminium

Yamaha Niken dalam keadaan asalnya sahaja sudah merupakan sebuah motosikal yang agak radikal. Ia menggunakan asas daripada Tracer GT 900, tetapi bahagian hadapannya mempunyai dua roda dengan lengan ayun serta sistem suspensi yang rumit dan canggih. Muka hadapan pula agak ganas dengan kelihatan seperti ular tedung yang mahu membaham mangsa.

Walaupun dengan karekter sebegitu, Niken tidak terlepas daripada perhatian dunia kustom, di mana sebuah syarikat pengubah suai dari Poland iaitu Game Over Cycles telah mengambilnya sebagai projek sekaligus menjadi Niken pertama yang diubah suai secara menyeluruh.

Penampilan motosikal beroda tiga ini diubah sepenuhnya dengan sekarang semua panel badan plastiknya diganti dengan panel aluminium buatan tangan. Menurut Game Over Cycles, secara keseluruhannya mereka mengambil masa bekerja 1,400 jam untuk melengkapkan Niken ini.

Bukan setakat panel badan, beberapa bahagian lain turut dibuat semula dengan aluminium seperti tuil brek dan klac, cermin sisi, perumah meter, pelindung radiator, rangka pemegang tempat duduk, tangki bahan api, peletak kaki dan pelbagai lagi.

Walaupun dengan tahap ubah suai seperti ini, Game Over Cycles membuat keputusan tidak menyentuh bahagian mekanikal termasuk suspensi kerana tidak mahu mengganggu karekter tunggangan cukup baik yang sudah dihasilkan oleh jurutera Yamaha.

Motosikal ini dipertontonkan buat pertama kali kepada awam semasa pertandingan motosikal kustom di Jerman awal bulan lalu, dan telah dianugerahkan sebagai pemenang “Motosikal Paling Gila”.

GALERI: Yamaha Niken

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required