Genesis GV80 – gambar rasmi SUV pertama didedah

Genesis GV80 – gambar rasmi SUV pertama didedah

Setelah sekian lama, akhirnya Genesis mengeluarkan gambar pertama untuk SUV pertama mereka yang dinamakan sebagai GV80. Kenderaan mewah bersaiz besar ini akan ditawarkan dengan tetapan tempat duduk tiga baris, dan menggunakan asas daripada model konsep yang pernah ditunjukkan tiga tahun dulu.

Melihat kepada gambar gelap yang didedahkan, kenderaan ini sememangnya banyak menggunakan gaya seperti kereta konsep tersebut. Gril depan dengan motif jalur bersilang diapit oleh lampu utama mendatar yang bertingkat seterusnya memberikan ia gaya yang tersendiri. Bahagian bawah bampar pula kelihatan seakan BMW 7 Series G12.

Dari tepi, anda boleh melihat jalur melengkung yang bersambung dari hud depan sehinggalah ke belakang. Fender pula lebih kembung dengan terdapat sirip di hadapan. Bukaan tingkap pula kelihatan semakin mengecil ke belakang dan garisnya bersambung dengan spoiler.

Genesis GV80 – gambar rasmi SUV pertama didedah

Masuk pula ke dalam, ciri minimalis yang digunakan dikata mendapat inspirasi daripada ruang terbuka yang digunakan dalam seni bina Korea Selatan. Papan pemuka dibahagikan kepada dua oleh jalur melintang yang bersambung dengan corong udara, sementara di tengah pula terdapat pengawal pendingin hawa jenis sentuh dan pemilih gear jenis pusing seperti Jaguar. Di atas papan pemuka terdapat skrin yang lebar untuk sistem infotainmen.

Tiada perincian teknikal yang didedahkan setakat ini, selain GV80 akan ditawarkan secara standard dengan pacuan roda belakang manakala pacuan empat roda pula disediakan sebagai pilihan tambahan. SUV ini dijangka mendapat khidmat daripada enjin V6 3.3 liter twin turbo sama seperti Kia Stinger, dengan kemampuan 365 hp dan 510 Nm tork. Jualan akan bermula di Korea Selatan hujung bulan ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required