Toyota bakal bina “Woven City” – ‘bandar masa depan’ Jepun yang ada makmal kereta pemanduan sendiri

Toyota bakal bina “Woven City” – ‘bandar masa depan’ Jepun yang ada makmal kereta pemanduan sendiri

Menerusi Pameran Elektronik Pengguna (CES) 2020, Toyota Motor Corp telah mengumumkan cadangannya untuk membangunkan prototaip “bandar masa depan” berhampiran Gunung Fuji, Jepun. “Bandar masa depan” yang diberi nama “Woven City” ini akan dikuasakan oleh sel bahan api hidrogen.

Presiden Toyota, Akio Toyoda, berkata, pembangunan bandar berkenaan akan dibina di kawasan seluas 71 hektar dan akan dibangunkan dengan komuniti futuristik dengan pelbagai fasiliti termasuklah makmal untuk kereta pemanduan sendiri, ‘rumah pintar’, kecerdasan buatan dan teknologi lain.

Pelan utama bagi bandar ini termasuk rekaan untuk jalan yang bakal dibina dengan tiga jenis; untuk kenderaan laju sahaja, untuk kenderaan pada kelajuan rendah, mobiliti peribadi dan pejalan kaki serta membina taman untuk kegunaan pejalan kaki sahaja.

Tanpa mendedahkan kos untuk projek berkenaan, Akio berkata, “Untuk memudahkan para penduduk bergerak di sekitar bandar, hanya kenderaan pemanduan sendiri sepenuhnya dan sifar-emisi yang akan digunakan. Malahan kenderaan pemanduan sendiri Toyota e-Palettes juga akan digunakan sebagai kenderaan pengangkutan dan penghantaran bagi sektor peruncitan.”

Menggelarkan projek itu sebagai “projek lapangan mimpi peribadi saya”, Akio turut berkata, pihaknya telah melantik firma arkitek Denmark, Bjarke Ingels untuk mereka bentuk bandar tersebut. Firma arkitek berkenaan memiliki pengalaman yang luas dalam bidang rekaan termasuk merekabentuk bangunan World Trade Center di New York dan juga pejabat Google di Silicon Valley dan London.

“Kami menjangkakan sebagai pemulaan, bandar ini akan diduduki 2,000 penduduk dan sasaran untuk memulakan projek pecah tanah dan pembinaannya adalah pada tahun hadapan,” ujar Akio dengan penuh optimis.

Dalam masa yang sama, Toyota turut mengalu-alukan kerjasama syarikat lain untuk menjadi pelabur dan yang ingin menggunakan projek ini sebagai asas ujian membangunkan dan mengimplementasikan teknologi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required