Honda CBR1000RR-R Fireblade SP di M’sia – RM198k

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP di M’sia – RM198k

Motosikal flagship Honda, CBR1000RR-R Fireblade SP 2020 kini telah diperkenalkan secara rasmi untuk pasaran Malaysia. Motosikal ini dijual pada harga RM198,800; belum termasuk cukai, insurans dan pendaftaran.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP 2020 ini menggunakan enjin 1,000 cc empat-silinder sebaris yang menghasilkan sebanyak 213 hp pada 14,500 rpm kuasa dengan tork puncak pula sebanyak 112.7 Nm pada 12,500 rpm. Transmisi yang digunakan adalah dari jenis manual enam-kelajuan dengan Quickshifter.

Ini jentera untuk kegunaan di jalanraya yang menceduk ilham dan pendekatan daripada jentera lumba Honda Racing Corporation (HRC) di dalam program MotoGP. Banyak perkara di dalam senarai spesifikasi motosikal ini yang dilengkapi dengan peralatan prestasi tinggi dengan standard perlumbaan. Antaranya sistem ekzos yang dibangunkan khusus bersama Akrapovic dan diperbuat daripada material titanium.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP di M’sia – RM198k

Suspensi pula menggunakan sistem Ohlins Smart Electronic Control (S-EC) generasi kedua dengan pelbagai pilihan talaan. Fork Ohlin NPX yang digunakan juga menampilkan ciri “pressurised damping” bagi memberikan lebih serapan hentakan. Bersekali di dalam memberikan kestabilan pada motosikal ini ialah ciri Honda Electronic Steering Damper (HESD) tiga-tahap daripada Showa dan dikawal oleh Inertia Measurement Unit (IMU) yang disediakan oleh Bosch.

Bagi sistem brek pula, ia menggunakan sistem Brembo sepenuhnya; cakera berkembar depan berukuran 330 mm dengan angkup Brembo STYLEMA empat-omboh dengan dua saluran ABS serta mod Sport/Track. Di belakang, cakera 220 mm digunakan, dengan angkup dua-piston juga dengan dua saluran ABS dan mod Sport/Track.

Honda CBR1000RR-R Fireblade SP di M’sia – RM198k

Selain itu, motosikal ini juga dipasangkan dengan inner fairing winglet dari jentera lumba MotoGP RCV213V untuk mengurangkan kemungkinan wheelie ketika memecut serta memperbaiki kestabilan ketika membrek. Berat motosikal ini ialah 201 kg, dengan kelegaan tanah 115 mm. Kapasiti tangki minyaknya 16.1 liter, dan menggunakan sistem suntikan PGM-FI.

Maklumat pada ruangan kokpit dipaparkan pada skrin TFT-LCD berwarna. Motosikal ini ditawarkan hanya dalam warna Grand Prix Red dan boleh didapati di semua pengedar Honda Big Wing seluruh Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required