EICMA 2019: Honda CBR1000RR-R Fireblade dan Fireblade SP 2020 – dirombak menyeluruh, 215 hp

EICMA 2019: Honda CBR1000RR-R Fireblade dan Fireblade SP 2020 – dirombak menyeluruh, 215 hp

Sebaik pameran EICMA 2019 membuka tirai hari ini, Honda mendedahkan versi terbaru bagi superbike terkenal mereka, CBR1000RR-R Fireblade. Hampir keseluruhan bahagian motosikal ini adalah baru dan sasaran Honda adalah untuk menjadikannya lebih dekat dengan model prestasi RC213V-S.

Seperti yang boleh dilihat, panel luar yang menyumbang kepada penampilan motosikal ini semuanya adalah baru dan ia juga mengambil penting ciri aerodinamik serta fungsi pengaliran angin untuk penyejukan. Menurut Honda, winglet yang dipasang mampu memberikan downforce sama seperti RC213V-S dan ia juga adalah superbike yang paling aerodinamik dalam pasaran.

Hasil daripada bentuk baru ini, bahagian tangki juga adalah lebih rendah 45 mm dan menjadikan aliran udara lebih lancar kepada penunggang dan motosikal. Bahagian bawah juga direka dengan fungsi tersendiri seperti mengurangkan angin yang kena kepada tayar dan mengurangkan angkatan pada tayar belakang.

Enjin empat silinder sebaris 999.9 cc pada Fireblade baru ini adalah serba baru dan mampu menghasilkan kuasa 215 hp pada 14,500 rpm dan 113 Nm tork pada 12,500 rpm. Kalau dibandingkan dengan CBR1000RR sebelum ini, antara yang diubah adalah stroke lebih pendek, semi-cam gear train, finger-follower rocker arm, titanium con-rod, teknologi pengurangan geseran daripada RC213V-S, piston jet dengan sistem check ball serta laluan air bypass untuk water jacket silinder.

Kerangka aluminium model baru mungkin nampak sama tetapi keseimbangan berat dan kekuatannya telah dipertingkat manakala lengan ayun pula sekarang lebih panjang 48 mm. Berat bertambah 6 kg menjadi 201 kg, dan kemungkinan besar ini kerana Honda terpaksa menggunakan sistem ekzos baru untuk menjadikan motosikal ini patuh tahap emisi Euro 5. Bahagian hujung ekzos menggunakan unit yang dibangunkan bersama dengan Akrapovic.

Pada bahagian elektronik, motosikal ini dilengkapi dengan sistem throttle by wire, tiga mod tunggangan dengan pilihan penukaran tahap kuasa enjin, engine braking serta Wheelie Control, Honda Selectable Torque Control (HSTC) sembilan tahap, Slip Rate Control, pengesan IMU dan launch control yang dipanggil sebagai Start Mode.

EICMA 2019: Honda CBR1000RR-R Fireblade dan Fireblade SP 2020 – dirombak menyeluruh, 215 hp

Kedua-dua bahagian suspensi CBR1000RR-R ini boleh dilaras sepenuhnya, dengan di hadapan menggunakan fork Showa 43 mm BPF manakala di belakang pula menggunakan unit Showa Balance-Free Rear Cushion dan Pro-Link dengan penyerap HMAS. Brek adalah cakera berkembar 330 mm di hadapan dengan angkup Nissin empat piston dan cakera 220 mm serta angkup Brembo dua piston di belakang.

Sekiranya ini semua masih tidak mencukupi, Honda juga telah mendedahkan satu versi yang lebih tinggi dikenali sebagai CBR1000RR-R Fireblade SP. Suspensinya dinaik taraf dengan unit Ohlins EC 43mm NPX di hadapan dan TTX36 Smart-EC di belakang, manakala brek pula ditukar dengan angkup Brembo Stylema di hadapan dan Brembo monoblock di belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required