Kenapa bateri kereta pada kereta zaman sekarang lebih cepat ‘kong’ dari dahulu? Kami rungkai teorinya

Kenapa bateri kereta pada kereta zaman sekarang lebih cepat ‘kong’ dari dahulu? Kami rungkai teorinya

Perasan tak, untuk kereta-kereta baharu, jangka hayat untuk bateri tidak setahan seperti kereta era 90’an dahulu? Biasanya, bila habis sahaja waranti iaitu setahun, tidak lama selepas itu bateri berkenaan terus ‘kong’ dan tidak boleh lagi untuk dipakai.

Sebenarnya, perkara ini terjadi kerana parasitic load atau beban parasit yang berada dalam sistem elektronik kenderaan. Beban parasit ini adalah sejumlah kuasa yang masih berjalan dalam sistem elektronik selepas suis enjin dan semua kelengkapan elektrik dan elektronik kenderaan dimatikan.

Tujuan kuasa tersebut ‘berlegar’ dalam sistem elektronik kerana ada berberapa komponen elektrik/elektronik yang memerlukan kuasa siap sedia, dan ada juga yang memerlukannya untuk memastikan memori dalam sistem tidak hilang. Jadi apa kaitannya beban parasit ini dengan fenomena bateri kereta baharu yang cepat ‘kong’ ini? Kereta zaman dulu tiada beban parasit ke?

Era 70’an dahulu, beban parasit hanya terdapat pada jam analog/digital di dalam kereta. Kemudian pada era 80’an dan 90′ unit pemain audio mula berubah dari pemain kaset dengan pencari siaran analog, kepada pemain CD dengan pencari siaran digital – ini memerlukan satu lagi beban parasit di dalam sistem.

Kemudian pada era 90’an juga, kebanyakkan kereta mula dilengkapi dengan sistem penggera dan kunci kawalan jauh yang sememangnya sentiasa bersedia walaupun kereta sudah dimatikan. Era ini turut menyaksikan sistem karburator secara berperingkat digantikan dengan sistem suntikan bahan api, di mana kotak komputer untuk sistem berkenaan turut mempunyai sejumlah beban parasit.

Semakin lama, sistem elektronik dalam kenderaan menjadi semakin kompleks. Untuk kenderaan-kenderaan terkini, kebanyakkannya sudah mula menggunakan sistem multiplex – di mana jaringan antara semua kotak komputer di dalam kenderaan dihubungkan seakan sistem Local Area Network (LAN).

Menerusi sistem ini, kebanyakkan kereta sekarang bukan sahaja diberikan kotak komputer untuk mengawal enjin dan kotak gear, bahkan segala sistem elektronik dan elektrik mempunyai modul kawalannya tersendiri. Untuk kereta-kereta premium misalnya, ada yang mempunyai kotak komputer untuk setiap sebelah lampu hadapan!

Jadi anda boleh bayang berapa ganda parasitic load yang berada dalam sistem elektronik untuk kereta-kereta moden ini. Beban kerja bateri ini bertambah ketika ia tidak disokong dengan kuasa dari alternator yang hanya akan berkerja ketika enjin dihidupkan. Dan apabila ia berlaku berulang kali, dah tentu sel-sel yang menyimpan cas bateri tersebut akan lebih cepat rosak.

Oleh itu, jika anda masih menggunakan bateri gred biasa, ia biasanya hanya akan tahan sekitar setahun, berbanding 3-4 tahun ketika zaman Proton Iswara dahulu. Dan kalau anda berkemampuan, cuba dapatkan bateri dengan prestasi lebih tinggi yang menawarkan waranti selama dua-tahun. Memang mahal sikit, tapi agak berbaloi sebenarnya dan anda tak perlu setiap tahun untuk tukar bateri.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • azizan on Feb 02, 2020 at 12:06 pm

    Kenapa sistem electronic tersebut tidak disediakan dgn internal battery , seperti back battery utk sistem BIOS pada CPU . Mungkin boleh bertahan selama 10 tahun.

    Like or Dislike: Thumb up 6 Thumb down 2
  • Rosli Josari on Jul 08, 2021 at 6:57 pm

    patutla bateri viva saya kong terus ,hmmm lepas ni kena tukar radio standard terus la . janji dapat dengar radio .

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required