Proton jual 8,506 unit pada Januari, Saga paling tinggi

Proton jual 8,506 unit pada Januari, Saga paling tinggi

Proton telah umumkan angka prestasi jualan bagi bulan Januari 2020, dan memaklumkan bahawa syarikat itu telah berjaya menjual 8,506 unit kenderaan bagi tempoh itu. Walaupun angka itu kurang 2,611 unit – atau 23.49% – berbanding Disember 2019, jualan Januari 2020 itu tetap menunjukkan peningkatan sebanyak 20.2% berbanding tempoh sama tahun lalu. Dan, dalam tempoh empat tahun terakhir, ini merupakan prestasi terbaik yang diperoleh bagi bulan Januari.

Pegangan pasaran juga memberikan petunjuk positif; Proton yang menjual sebanyak 100,821 unit sepanjang 2019 dan kekal di kedudukan kedua mendakwa pegangan pasarannya telah meningkat sebanyak 4.9% menjadi 19.5% berbanding tempoh sama tahun lalu.

Dilihat dari sudut prestasi jualan mengikut model, Saga terus berada di atas dengan 3,871 unit terjual bulan lalu. Ini diikuti oleh X70 dengan 1,367 unit dan kemudian Persona dengan 2,109 unit (mewakili 84% peningkatan bagi tempoh sama tahun lalu). Bagi Iriz, sejumlah 785 unit terjual (+465%) sepanjang Januari lalu.

Proton jual 8,506 unit pada Januari, Saga paling tinggi

“Ini menandakan permulaan yang baik untuk tahun ini bagi Proton. Januari selalu menjadi bulan yang payah dari sudut jualan, tetapi kami masih menunjukkan pencapaian terbaik bagi tempoh empat tahun sebelum ini,” ujar CEO Proton, Dr. Li Chunrong.

“Ini juga dengan jelas menunjukkan bahawa pelanggan melihat nilai yang kami cuba tampilkan dalam barisan kenderaan terbaru. Ini terutamanya bagi Saga, Persona, Iriz dan Exora yang semuanya dilancarkan tahun lalu. Kami percaya, tumpuan terhadap teknologi, keselamatan dan kualiti menyumbang kepad prestasi positif ini. Kami akan terus melalakukan semua itu untuk produk-produk akan datang,” tambah Dr. Li.

Bulan lalu, Dr. Li berkata syarikat mensasarkan untuk menjual sekurang-kurangnya 132,000 unit kenderaan tahun ini, menaikkan sasaran jualannya kepada 32%. Proton juga ingin menjadi pendahulu di dalam lima segmen kenderaan tahun ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required