Ducati Panigale V4 25th Anniversario 916 – RM360k

Ducati Panigale V4 25th Anniversario 916 – RM360k

Ducati sememangnya sudah terkenal dengan pengeluaran model-model edisi terhad, dan yang terbaru adalah Panigale V4 25th Anniversario 916 yang diperkenalkan pada tahun lepas. Hanya 500 unit dikeluarkan untuk seluruh dunia dan Malaysia turut menerima satu daripadanya.

Sebelum pergi lebih kepada spesifikasinya, kami ingin memberitahu bahawa satu-satunya unit yang tiba di Malaysia ini sebenarnya sudah dijual pada harga RM360k. Walaubagaimanapun, kalau anda sekadar mahu melihat, ia masih berada di pusat pameran Ducati di Petaling Jaya.

Sebagaimana yang boleh dilihat pada namanya, model ini dikeluarkan sebagai meraikan model 916, yang pertama kali dikeluarkan pada tahun 1994, dan mencatat banyak kemenangan dalam dunia lumba WSBK – 120 perlumbaan, lapan gelaran juara pengeluar dan enam gelaran juara penunggang (empat daripadanya melalui ‘King’ Carl Fogarty).

Ducati Panigale V4 25th Anniversario 916 – RM360k

Grafik serta warna model edisi terhad ini dihasilkan inspirasi daripada motosikal lumba Fogarty tahun 1999 dan sebab itulah anda dapat melihat nombor 1 di hadapan serta panel tepinya, manakala pada penghadang angin hadapan terdapat pelekat tertulis ‘Foggy’ serta logonya.

Ciri mekanikal model edisi terhad ini diambil daripada model V4S, dan dinaik taraf dengan barangan lumba daripada V4 R seperti kerangka mengikut spesifikasi Ducati Corse, klac kering dan sistem elektronik seperti Ducati Quick Shift EVO 2 dan Ducati Traction Control EVO 2.

Enjin masih lagi unit V4 Desmosedici Stradale 90 1,103 cc yang menghasilkan 214 hp pada 13,000 rpm dan 124 Nm tork pada 10,000 rpm. Kelengkapan lain adalah termasuk fork Ohlins NIX30 43 mm dan monoshock Ohlins TTX36 dengan pelarasan elektronik, brek Brembo Monobloc Stylema M4.30 di hadapan dengan sistem Cornering ABS EVO dan berat 194 kg (siap dengan bendalir).

Sebagai sebuah model edisi terhad, sudah tentu model ini mempunyai barangan khas untuknya, yang termasuk rim magnesium forged Marchesini, ekzos titanium Akrapovic, nombor keluaran atas top yoke, klac kering (turut diberi dengan penutup jenis terbuka), penghadang angin jenis lumba, pelindung tuil brek, kit Ducati Data Analyser+ (DDA+) dengan modul GPS serta pelbagai lagi bahagian lain yang diperbuat daripada gentian karbon dan aluminium billet.

Pada bahagian elektronik, motosikal ini datang dengan pilihan mod tunggangan, Ducati Traction Control EVO (DTC EVO), Ducati Slide Control (DSC), Ducati Wheelie Control EVO (DWC EVO), Ducati Power Launch (DPL), Engine Brake Control EVO (EBC EVO) dan Ducati Quick Shift up/down.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required