Petronas ungguli kedudukan jenama O&G tahun 2020

Petronas ungguli kedudukan jenama O&G tahun 2020

Pengeluar minyak dan gas negara, Petronas mengungguli kedudukan sebagai jenama minyak dan gas (O&G) paling kukuh bagi tahun 2020. Petronas terus mendaki anak tangga dari kedudukan ke-10 pada tahun 2015 ke tempat pertama bagi tahun 2020, berdasarkan penilaian jenama oleh Brand Finance.

Diukur melalui Indeks Kekuatan Jenama (BSI) dengan pemarkahan diberi sehingga 100 mata, dan digunakan untuk menilai prestasi jenama berbanding pesaing-pesaing yang ada. Setiap jenama diperuntukkan had markah 100 mata bagi BSI, dan ditentukan oleh pengiraan nilai jenama yang dilakukan.

Dengan markah ini, jenama akan diberikan penarafan, sehingga AAA+, di dalam format yang sama dengan penarafan kredit, jelas Brand Finance. Petronas mencatatkan markah 86.3 bagi tahun 2020, naik 0.1 mata berbanding tahun lalu dan mengekalkan penarafan AAA yang sama.

Petronas merampas kedudukan pertama yang diraih tahun lalu oleh Gazprom dari Russia, yang jatuh ke tempat ketiga tahun ini dengan BSI 84.3. Di kedudukan kedua ialah Shell dengan BSI 85.9, dan menerima peningkatan penarafan daripada AAA- kepada AAA.

Di tempat keempat dan kelima pula masing-masing diduduki oleh Luk Oil dan PTT Group, yang bertukar kedudukan antara kedua-dua jenama berbanding tahun 2019. Bagi tahun 2020, Luk Oil mencapai markah BSI 83.8 manakala PTT Group merekodkan 83.5 mata.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required