Proton siar teaser X70 CKD – bakal dilancar 12 Feb

Tak sabar nak tunggu kehadiran versi CKD Proton X70? Ini berita baik, jenama automotif nasional itu telah menyiarkan video teaser untuk versi kemaskini 2020 berkenaan, dan ia diumum akan dilancarkan dua hari lagi iaitu pada hari Rabu, 12 Februari ini.

Teaser tersebut menampilkan sebahagian bayangan model yang dipasang di fasiliti baharu Proton di Tanjung Malim berkenaan, disiarkan di laman-laman media sosial mereka termasuk Facebook dan Instagram. Tetapi, syarikat tersebut masih belum mendedahkan sebarang perincian rasmi.

Walau bagaimanapun, Jumaat lalu berberapa informasi berkenaan SUV segmen-C ini telah bocor di alam maya. Ia masih akan dipasarkan dalam empat varian, tetapi satu-satunya model pacuan semua roda iaitu Executive AWD digugurkan dalam barisan model.

Proton siar <em>teaser</em> X70 CKD – bakal dilancar 12 Feb

Barisan baharu untuk X70 CKD ini nanti akan dimulakan dengan Standard 2WD, Executive 2WD, manakala varian paling tinggi Premium 2WD dijadikan pilihan varian pertengahan, dan versi tertinggi akan digelar sebagai Premium X 2WD.

Tiada perubahan ketara pada bahagian luaran model CKD ini berbanding versi CBU dari China sebelum ini. Gril “infinite weave” masih lagi dipadankan, tetapi logo asal digantikan dengan logo baharu Proton yang lebih bulat. Namun sedikit meragukan pada video teaser ini, logo baharu tersebut masih belum dipadankan.

Menerusi foto yang bocor sebelum ini juga, dapat dilihat logo baharu tersebut menggantikan logo lama pada roda stereng. Tombol gear juga menerima rekaan baharu yang lebih kecil, bersama butang “P” yang menyerlah di atasnya.

Penukaran ini bukan untuk gaya semata-mata, kerana kotak gear enam-kelajuan automatik sebelum ini sebenarnya telah digantikan dengan transmisi klac berkembar (DCT) jenis basah automotik tujuh-kelajuan, unit yang sama seperti Volvo XC40 yang menggunakan enjin 1.5L tiga-silinder turbo. Princian terhadap kotak gear baharu ini boleh anda baca pada PAUTAN INI.

Dari imej penerangan yang bocor tempoh hari juga dapat disahkan bahawa antara perubahan lain diberikan pada X70 ini termasuk fungsi lipat dengan nisbah 60:40 kini adalah standard untuk semua varian, model Excutive 2WD ke atas menerima tempat duduk hadapan berliang serta pintu tailgate berkuasa (operasi tanpa sentuhan untuk versi Premium 2WD), serta bumbung panaromik kini hanya pada varian Premium X 2WD.

Proton X70 CKD 2020 ini masih dijana oleh enjin 1.8 liter empat silinder menghasilkan 184 PS. Walau bagaimanapun, dengan pemadanan kotak gear baharu yang lebih efisien, sejumlah 15 Nm lebihan tork dapat dibebaskan dari enjin, menjadikan tork puncaknya dicatatkan pada 300 Nm bermula 1,750 rpm hingga 4,000 rpm.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required