Dalam gambar-gambar spyshot dan juga prebiu Proton X70 versi pemasangan tempatan, SUV segmen-C CKD berkenaan nampak sama sahaja dengan versi CBU dari China kan? Sebenarnya model yang akan dilancarkan di Malaysia tahun ini tersebut diberikan perubahan yang agak besar dari segi mekanikal – Proton mengesahkan bahawa kotak gear enam-kelajuan automatik konvensional pada versi sekarang akan diganti dengan kotak gear klac berkembar (DCT) automatik tujuh-kelajuan.

Apa yang menarik lagi, kotak gear tersebut adalah komponen yang dibangunkan bersama Geely dan Volvo, serta sudahpun digunakan pada Volvo XC40 dan pelbagai model Lynk & Co. Transmisi ini akan terus digandingkan dengan enjin 1.8 liter suntikan terus pada model sedia ada.

Enjin tersebut juga masih lagi menghasilkan kuasa 181 hp, namun dengan transmisi yang jauh lebih efisien, ia berupaya membebaskan tork tambahan 15 Nm, menjadikan angka keseluruhan kini adalah 300 Nm bermula 1,750 hingga 4,000 rpm. Walau bagaimanapun, ia tetap ditala semula, dan kini ia mampu melepasi undang-undang Euro 6d, tetapi masih lagi boleh beroperasi dengan petrol Euro 4M pada pasaran tempatan.

Dengan kotak gear baharu ini juga membolehkan bacaan penggunaan bahan api lebih baik pada X70 CKD ini. Ia kini mencatatkan 7.5 liter untuk setiap 100 km, berbanding 7.8 liter sebelum ini bagi model-model 2WD. Dengan penggunaan kotak gear baharu ini juga, tuil penukar gear telah ditukar dengan rekaan lebih kecil, selari dengan rekaan model-model mewah terkini seperti BMW dan Volvo.

Perincian lain yang berubah antaranya adalah penggunaan logo ‘Thundercats’ baharu Proton pada gril hadapan. Kami menjangkakan ia turut akan menerima ciri-ciri tambahan lain seperti tailgate berkuasa dan juga talaan semula pada casis. Ini adalah salah satu antara dua model utama yang akan dilancarkan oleh Proton tahun ini selain SUV segmen-B X50, dan pelancarannya dijangka akan dibuat dalam masa terdekat.