Tag TNG RFID dijual pada harga RM35 mulai 15 Feb

Tag TNG RFID dijual pada harga RM35 mulai 15 Feb

Bagi yang belum berkesempatan memasang tag Touch ‘n Go (TNG) Radio Frequency Identification (RFID), ini ada makluman untuk anda, tiada lagi pemasangan secara percuma kerana ujian perintis yang dijalankan di 22 buah lebuhraya sejak 18 bulan lalu telah tamat,

Walau bagaimana pun, syarikat TNG telah memaklumkan mulai 15 Februari 2020, tag TNG RFID akan dijual pada harga RM35 di semua pusat pemasangan TNG di seluruh negara. Bayaran ini termasuklah penggantian kali pertama pada kenderaan yang sama jika pelekat tag terbabit rosak, atau penggantian lampu utama atau cermin hadapan kenderaan yang membuatkan tag sedia ada tidak boleh dipakai semula. Untuk pengetahuan, tag berkenaan tiada sebarang tamat tempoh.

TNG berkata, sejak program perintis dijalankan, sebanyak 55 juta transaksi bernilai RM104.5 juta telah dibuat menerusi RFID. Dan hasil daripada maklumbalas yang diterima daripada pengguna, sebanyak 99% transaksi berjaya dilakukan.

Tag TNG RFID dijual pada harga RM35 mulai 15 Feb

“Kami telah mengeluarkan sejumlah satu juta tag TNG RFID kepada rakyat Malaysia untuk menikmati pengalaman terhadap teknologi ini sepanjang program perintis awam yang dilakukan sejak September 2018. Kini tibalah masanya untuk mengembangkan teknologi RFID ini dengan rakan kongsi kami menerusi ekosistem mobiliti di Malaysia. Ini termasuklah pembayaran untuk mengisi bahan api kenderaan, parkir dan jualan runcit menerusi ‘pandu dan lalu’,” ujar CEO TNG Syahrunizam Samsudin.

Sempena pelancaran ini, TNG juga mengumumkan promosi untuk menggalakkan rakyat menggunakan Tag TNG RFID. Promosi yang akan berlangsung dari 15 Februari sehingga 15 April 2020 akan memberi peluang kepada 40 pemenang bertuah untuk memenangi ‘Ultimate RFID Toll Pass’ yang bernilai RM2,500 setiap satu di Touch ‘n Go eWallet.

Pada 23 Disember 2019, Kementerian Kerja Raya telah mengumumkan pelaksanaan kutip tol menggunakan teknologi RFID di 62 plaza tol, lebuhraya sistem tol terbuka bagi kenderaan Kelas 1 dimulakan pada 1 Januari 2020. Ini adalah sebagai salah satu pilihan mod pembayaran secara elektronik seperti yang diumumkan pada Julai lalu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required