Touch ‘n Go eWallet aktifkan standard DuitNow QR – pengguna boleh pindahkan wang ke bank, eWallet lain

Touch ‘n Go eWallet aktifkan standard DuitNow QR – pengguna boleh pindahkan wang ke bank,  eWallet lain

Touch n Go telah mengumumkan kemudahan eWallet yang pengguna boleh sambungkan ke RFID atau kad TnG untuk pembayaran tol, bakal mengaktifkan fungsi DuitNOw QR iaitu QR Standard Kebangsaan Malaysia dan menyertai ekosistem DuitNow yang dikendalikan oleh Payments Network Malaysia (PayNet). DuitNow QR ditubuhkan di bawah Rangka Kerja Pindahan Kredit Saling Boleh Kendali (ICTF) Bank Negara Malaysia (BNM).

ICTF memberi mandat kepada PayNet, sebagai penyedia perkongsian infrastruktur pembayaran negara untuk menjalankan QR standard saling boleh kendali dan umum untuk Malaysia. Setakat ini, sebanyak 40 bank di Malaysia menjadi sebahagian daripada ekosistem DuitNow, di mana sembilan daripadanya telah menawarkan QR DuitNow dalam aplikasi perbankan mudah alih mereka.

Touch ‘n Go eWallet aktifkan standard DuitNow QR – pengguna boleh pindahkan wang ke bank,  eWallet lain

Ini bermakna pengguna TnG eWallet akan dibenarkan membuat perpindahan wang ke akaun bank dan eWallet yang lain. Malah difahamkan sebanyak 38 bank, eWallet dan entiti bukan bank juga dijangka akan memulakan pelaksanaan QR DuitNow dalam tempoh enam hingga sembilan bulan akan datang, laporan Berita Harian.

Bagi TnG eWallat, DuitNow bakal dilaksanakan pada Julai ini, dan rancangannya adalah untuk membolehkan perpindahan wang ke semua peniaga menerusi kod DuitNow QR. Apabila ia telah dilaksanakan, peniaga hanya perlu memaparkan satu kod QR untuk penerimaan pembayaran daripada lebih 22 juta akaun bank dan eWallet. Pada masa ini, TnG eWallet mempunyai sembilan juta pengguna dan 135,000 peniaga.

Menurut DuitNow, antara pihak yang bakal menyokong standard QR ini termasuklah GrabPay, BigPay, FavePay dan ShopeePay.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required